ATEX, Atmosphere Explosible, är ett produktdirektiv avsett för att minimera risker i explosionsfarliga miljöer. Under 2016 infördes det nya produktdirektivet inom ATEX med anledning av införandet av det nya Produktdirektivet 2014/34/EU om krav på utrustning för potentiellt explosiva miljöer.
Sedan 2003 har det i Sverige funnits ett tvingande regelverk som utgår från två olika EU-direktiv, avsedda att minimera risker så långt det går i explosionsfarliga miljöer. Med dessa menas ”områden där explosiv blandning i luft bestående av gas, ånga eller dimma kan uppstå när brandfarlig gas eller vätska hanteras eller där torrt och finfördelat brännbart damm förekommer”.
Ursprungliga ATEX-produktdirektiv vänder sig huvudsakligen till tillverkare men också importörer och distributörer (inför utrustningen i Sverige), där speciella egenskapskrav ställs på den utrustning som används, på så sätt är utrustningen säker redan från början, genom CE-märkningsproceduren (se faktaruta).
Arbetsmiljöverket och Elsäkerhetsverket har bemyndigande i Sverige att implementera EU-kraven där Arbetsmiljöverket reglerar icke-elektriska utrustningar för explosionsfarliga miljöer och Elsäkerhetsverket reglerar elektriska utrustningar för explosionsfarliga miljöer.
ATEX-minimidirektiv
Sedan finns också ATEX-minimidirektiv, vilket fungerar retroaktivt och gäller även gamla anläggningar och tillser arbetsgivarens ansvar- och skyldigheter.
Med bakgrund i detta ska alla anläggningar där en explosionsfarlig miljö kan förekomma ha genomfört:
• En riskbedömning
• Genomfört en (zon) klassning redovisat i en klassningsplan
• Upprättat instruktioner för säkert arbete i den explosionsfarliga miljön
• Dokumenterat all i ett explosionsskyddsdokument
Även här är det två myndigheter som är bemyndigade att implementera minimikraven: Arbetsmiljöverket, som reglerar området för damm atmosfär och MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) som reglerar området för gasatmosfär.
Viktigt att notera är att Arbetsmiljöverket införde 2014 böter som kan utdömas om en riskbedömning inte genomförts, eller om explosionsskyddsdokument eller en förnyad riskbedömning efter en inträffad olycka ej upprättats.
Nyheter ikraft 2016
Kraven i det nya ATEX-direktivet för produkter om harmonisering av EU-medlemmars lagstiftning om utrustning och säkerhetssystem i explosionsfarliga omgivningar har införts i Sverige genom att Arbetsmiljöverket och Elsäkerhetsverket har utfärdat nya föreskrifter.
Ändringarna beror i huvudsak på att direktivet har anpassats till EU:s förordning om ackreditering och marknadskontroll ”New Legislative Framework (NLF)” som introducerades 2008.
Några viktiga punkter
Tomas Beäff, MPSA AB, europeisk säkerhetsrådgivare berättar om de nya direktivet och några av dess viktiga punkter.
– De gamla och nya föreskrifterna har likvärdig kravnivå då inga ändringar i sak har genomförts. Kraven på de olika ekonomiska aktörerna införs och klarläggs på ett tydligare sätt där de olika ekonomiska aktörernas ansvar sprider sig över tre roller: tillverkare, importör och distributör. Införandet av sanktionsavgifter som baseras på en grundavgift och en omsättningsavgift införs för de som bryter mot kraven, där motsvarande krav på sanktionsavgift kan även åläggas importörer och distributörer. Om produkten utgör en risk ska även tillverkaren meddela tillsynsmyndighet om detta samt vidta rättelse. Det skall bli intressant att se hur många tillverkare som kommer tillämpa denna anmälningsplikt i framtiden.
Tomas Beäff tror, med avseende till ATEX-produktdirektiv, att bland annat ekonomiska aktörers ansvarsförtydliganden kopplat till böter kan göra det lättare för svenska leveranser att erhålla bruksanvisningar på svenska, trots att det har varit ett krav med snart 20 år på nacken.
Gällande de nya direktiven anser han att de finns mycket kvar att ta tag i gällande översyn av gamla anläggningar.
– Förbättringar eller framtagande av relevanta explosionsskyddsdokument anser jag behöver prioriteras så man får ett bättre grepp över anläggningarnas explosionsskydd. Inom området för brandfarlig gas- och vätska, när det gäller områden med hantering och processandet av brännbara damm med risk för dammexplosioner finns det mycket kvar att göra i anläggningarna. Ett av problem är att många utgår för att det varit en brand och vidtagit åtgärder mot detta och inte tänkt på att det innan kanske föregåtts av en dammexplosion som behöver särskilda förebyggande åtgärder.