Stena tar nu nästa steg i elektrifieringen av sjöfarten. Det handlar om att utveckla en ny typ av energilager, ungefär som en mycket kraftig powerbank, som behövs för att kunna snabbladda Stena Lines eldrivna färjor i framtiden. Projektet är delfinansierat av EU och ska bland annat undersöka hur använda batterier från transportsektorn ska kunna återanvändas som energilager i hamnar.
– Det händer otroligt mycket på batterisidan nu. Nya lösningar måste fram för att klara av laddbehovet för transportsektorn i framtiden, särskilt om vi tänker oss att sjöfarten ska gå över till eldrift. För att snabbladda exempelvis en stor färja behöver man väldigt mycket energi på kort tid. Det är inte säkert att elnäten klarar av att leverera det. Där kommer lokala energilager i hamnar in i bilden som en fin lösning, säger Rasmus Bergström, vd på Stena-bolaget Batteryloop.
Batteryloop är ett dotterbolag till återvinningskoncernen Stena Recycling. Bolaget har snabbt tagit en plats inom elektrifiering, inte minst när det gäller återbruk av redan använda batterier från fordonsindustrin. Nyligen presenterades ett globalt samarbetsavtal med Volvo Bussar för återanvänding av batterier från elbussar.
– En sak är säker, batterierna är här för att stanna. För att spara på naturresurser och göra detta hållbart behöver vi göra allt vi kan för att använda batterierna så länge som möjligt. Vår slutsats är att väldigt många batterier kan få ett andra liv som energilager. Kan vi hitta lösningar som är skalbara och som fungerar i hamnmiljö har vi en win-win på många sätt, säger Rasmus Bergström.
Projektet ska kartlägga och utvärdera möjligheter att återanvända litium-jonbatterier från transport- och fordonsindustrin i energilager i hamnar för att exempelvis ladda en elfärja. Det är ett samarbete mellan Stena-bolagen Batteryloop, Stena Recycling, Stena Rederi och Stena Line, hamnarna i Göteborg och Kiel samt ackrediteringsföretaget DNV GL. Projektet löper under två år och delfinansieras av EU genom innovationsenheten INEA, Innovation and Networks Executive Agency.
Stena Line inledde sin satsning på batteridrift redan 2018 på färjan Stena Jutlandica som bland annat använder batteridrift för att driva bogpropellrarna för att manövrera i hamn.
– Det här är en viktig milstolpe för elektrifieringen av sjöfarten. Vårt framtidsprojekt, den helt eldrivna färjan Stena Elektra ligger på ritbordet, men för att lyckas krävs bland annat att vi behöver lösa laddningsfrågan. Energilager i hamnen som byggs av återanvända batterier är ett mycket intressant och hållbart alternativ för framtiden, säger Per Wimby, projektledare för elektrifiering på Stena Teknik.
Energilager i hamnar kan också vara en alternativ energikälla för att koppla fartyg till landström vid hamnuppehåll för att minska utsläpp av växthusgaser. Stena Line och Göteborgs Hamn har länge varit pionjärer inom detta område och samtliga Stena Lines färjor kopplas idag till grön landström vid hamnuppehåll i Göteborg.