Ett brittiskt start-up-företag, Drift Energy, har fått finansiering på 4,65 miljoner pund (motsvarande cirka 6 miljoner dollar) för att utveckla sitt första 60 meter långa katamaranfartyg, som utrustats med en 1 megawatt stor elektrolysator driven av undervattenturbiner. Fartyget, som är utformat för att kunna producera upp till fyra ton vätgas under en enda resa, kommer att frakta denna vätgas till land för vidare användning.
Investeringen kommer från det brittiska riskkapitalföretaget Octopus Ventures och ska användas till att finansiera utvecklingen av det första fartyget fram till dess att byggnationen påbörjas, enligt Drift Energys medgrundare Ben Medland.
– Vi söker ytterligare finansiering för att kunna påbörja byggandet av fartyget inom ett år till 18 månader, och vi planerar att ha den första demonstrationen på vattnet inom tre år, förklarade Medland.
Drift Energy har också planer på att snabbt och kostnadseffektivt bygga fler fartyg och få dem i drift så snart som möjligt.
Jakten på optimala vindförhållanden
Fartygen är designade med en avancerad ruttalgoritm som kan identifiera områden med de bästa vindförhållandena för att generera el och vätgas.
– Vi skickar ut dem på en sorts "fiskeexpedition", där vi letar efter de perfekta vindhastigheterna för att producera el och vätgas, säger Medland.
Han jämförde fartygets uppdrag med en offshore-vindkraftverk som dock har förmågan att flytta sig till bättre vindförhållanden. Enligt Medland är Nordatlantens passadvindar en optimal plats för dessa fartyg, men även Karibien nämndes som ett möjligt område, där de skulle kunna utnyttja de frekventa orkanerna innan de behöver fly undan de värsta väderförhållandena. När de återvänder skulle de kunna bidra till att återställa energiförsörjningen efter stormarna.
Effektivare än landbaserade turbiner
– Dessa fartyg kommer att prestera upp till 40 % bättre än stationära landbaserade vindturbiner och upp till 30 % bättre än offshore-turbiner, säger Medland.
Konceptet är inspirerat av teknologier som utvecklats inom America's Cup-segling, där racingyachter har visat förmågan att segla betydligt snabbare än den rådande vinden. Varje katamaran kommer att ha fyra stela segel som driver fartyget och två undervattenspropellerturbiner, en på varje skrov, som genererar den elektricitet som krävs för att producera vätgas genom elektrolys.
Lagring av vätgas och framtida planer
Den producerade vätgasen lagras ombord i fyra "ISO"-containertankar, var och en med kapacitet att lagra upp till ett ton vätgas. Enligt Drift Energy kan varje fartyg producera upp till 150 ton vätgas per år.
Tidigare övervägde företaget att lagra energin direkt i batterier, men batteritekniken har inte tillräcklig energidensitet för att göra konceptet genomförbart, förklarade Medland. Drift har dock inte uteslutit möjligheten att i framtiden bygga större fartyg och installera teknik för att producera grön metanol eller ammoniak till havs.
Med denna finansiering och utvecklingsplan tar Drift Energy ett steg närmare att förverkliga sitt innovativa koncept med fartyg som producerar vätgas till havs. Om projektet lyckas, kan det innebära ett betydande framsteg inom hållbar energi och maritim teknologi.
Källa: Hydrogen Insight