En misslyckad marknad får energibolaget att överväga att investera i vätgasimport snarare än på de planerade 10 miljarderna kubikmeter flytande naturgas.
Det verkar dock inte som om denna LNG-terminal kommer att byggas i norra Wilhelmshaven, enligt LTEW. Det tyska energiföretaget har inlett en "omvärdering av tidigare planer" för att bygga terminalen, som planerades ha en kapacitet på 10 miljarder kubikmeter flytande naturgas.
- LNG är en tillväxtmarknad och naturgas spelar en allt större roll för att säkerställa försörjningstryggheten och för att minska koldioxidutsläppen i det globala energisystemet. Det är därför Uniper har åtagit sig att säkerställa en säker leverans av LNG både nu och i framtiden, säger CEO Andreas Schierenbeck i ett uttalande.
- Men det är också klart att alla överväganden måste vara föremål för samma stränga ekonomiska kriterier. Vi kommer nu att diskutera allt detta djupare med dem som, precis som jag, ser utvecklingen av en så viktig terminal i Tyskland som en fascinerande idé och kommer att fortsätta att stödja idén.
Meddelandet kommer efter att Uniper i slutet av augusti skickade en öppen inbjudan till marknaden för att ingå gaskontrakt. Den första kundjakten förra året hade alltså bara medfört ett enda villkorat kontrakt med Exxonmobil. Detta var inte tillräckligt för att underlätta investeringen på uppskattningsvis 400-450 miljoner euro för gästterminalen, som har funnits på ritbordet sedan 2005.
- Finansiell osäkerhet har verkligen spelat en roll under de nuvarande förhållandena. Många företag vill inte göra långsiktiga åtaganden för tillfället. Resultatet av intresseuttrycksprocessen visar att vi måste granska omfattningen och fokusen på den planerade terminalen för att se till att det förblir attraktivt för marknadsaktörer och ekonomiskt förutsägbart för LTEW och Uniper, säger projektledare Oliver Griese.
Detta betyder dock inte nödvändigtvis att det inte kommer att finnas någon aktivitet i den nordtyska hamnen. Uniper rapporterar således att ett av de nya alternativen som nu övervägs är att använda Wilhelmshaven som en "importhamn för miljövänlig gas", medan även "direktimport av vätgas" anses vara ett alternativ på längre sikt.
I sommar antog Tyskland en nationell vätgasstrategi som förutom sin egen produktion av grönt väte kräver storimport. Samtidigt som grannländerna har stora förhoppningar om att kunna exportera grönt väte som produceras med hjälp av havsbaserad vind har tyskarna också ingått ett vätgasamarbete med det nordafrikanska landet Marocko, som kan använda sin billiga solresurs för väteproduktion, men där möter transporterna betydande hinder.