En ny rapport från Dun & Bradstreet undersöker de globala företagens främsta utmaningar för 2023. En svagare efterfrågan (25%), cybersäkerhet (24%), högre skatter (24%) och tillgången till ny arbetskraft (20%) utgör några av de största utmaningarna för företagen 2023.
Nästan hälften (43%) av de tillfrågade cheferna uppger att energipriset fortsätter att vara företagens största utmaning för 2023. Detta trots västländernas ansträngningar att införa tak för energianvändningen och diverse lokala stödåtgärder för energimarknaderna, som elstödet i Sverige till exempel.
Slutsatserna framkommer i den idag publicerade rapporten ”Data Driven Resiliency: How To Grow When Facing an Uncertain Future” och baseras på 3 396 enkätsvar från chefer i ledande befattningar spridda över 18 länder. Oron för energipriset är särskilt högt i Europa och i Polen svarar 60% av de tillfrågade att energipriset är den största utmaningen för verksamheten. Motsvarande siffra i USA är 27 procent, vilket sannolikt beror på att marknaden är förhållandevis självförsörjande inom energi.
Den totala ökningen av kostnaderna för att göra affärer väntas få en stor inverkan på mer än en tredjedel (37 %) av de tillfrågade företagen under 2023, vilket delvis beror på att världen fortsätter att återhämta sig från de ekonomiska förlusterna efter pandemin.
Undersökningen visar även att 27 % av de tillfrågade cheferna anser att deras företag är ”extremt motståndskraftiga” under turbulenta tider. Samtidigt är det absolut nödvändigt att fler företag stärker sin motståndskraft för att förbli konkurrenskraftiga och kunna positionera sig för tillväxt och innovation, givet den ihållande ekonomiska osäkerheten. Med detta i åtanke är det oroväckande att 85 % av företagen i nuläget inte använder data för att förstå störningar i sina ekosystem.
Rikard Candell, Vice President, Data Science på Dun & Bradstreet, säger: ”Det finns många omständigheter som tillsammans får en stor påverkan på affärslivet. Företag står inför en mängd utmaningar, såsom ihållande hög inflation, penningpolitisk åtstramning och höga räntor, ökade energikostnader och de kvardröjande effekterna av pandemin. Till detta kommer krig och geopolitisk instabilitet. Med så många parallella faktorer har företagsledare oerhört svårt att förutse vad som kommer härnäst, och beslutsfattandet har blivit i motsvarande grad svårare.”
”Enkel tillgång till datainsikter är avgörande för att hjälpa företag att navigera i den osäkra omvärlden. Det är dock oroande att notera att en betydande andel av företagen för närvarande inte utnyttjar data på detta sätt.”
Även om de tillfrågade cheferna för närvarande inte använder data för att förstå sin omvärld är de överens om att data stöder de flesta av deras affärsfunktioner. Mer än tre fjärdedelar av cheferna anser att data är viktigt för att identifiera nya kunder (79 %), för företagets riskbedömning (78 %) och för den finansiella planeringen (79 %). Ytterligare 72 % anser också att data är avgörande i förståelsen för förändringar i leveranskedjan. Mer än en tredjedel (37 %) av företagen använder redan data för att öka intäkterna. Dessutom använder omkring en femtedel data för att upptäcka potentiella brott och bedrägerier (17 %).
I framtiden kommer insikterna från kvalitetsdata att spela en grundläggande roll i företagens förmåga att stå emot ytterligare ekonomiska motgångar och identifiera nya tillväxtområden. Det är därför ingen överraskning att mer än en fjärdedel av företagsledarna (27 %) anser att kvaliteten på deras data kommer att ha störst betydelse för deras organisation när det gäller att öka intäkterna.
Rikard Candell tillägger: "Det råder ingen tvekan om att de stigande energipriserna och levnadskostnaderna utgör ett betydande hot mot företagen. Och även om det är tydligt att företagsledare världen över inser vilken central roll data och dess insikter spelar för deras organisationers framtida framgång, kämpar många med att frigöra värdet av sin data. En tredjedel av cheferna vi talade med (32 %) anser att det är en utmaning att utnyttja den fulla potentialen i sin data, medan mer än en femtedel (23 %) är osäkra på hur de ska få ut maximalt värde ur sin affärsdata.”
"Data och analys blir hörnstenar när företag strävar efter att öka sin motståndskraft och ska fatta kritiska beslut. Att utnyttja data och analyser gör det möjligt att vara proaktiv, agil och planera framåt med hjälp av scenarier, såsom effekten av ytterligare höjda räntor eller energipriser på finansiell planering, eller potentiella störningar i leveranskedjan. Genom att göra det kommer de att vara bättre förberedda för att övervinna nästa globala kris samt andra framtida störningar som kan inträffa, och bättre positionera sig för tillväxt och framgång.”
Metodik
Undersökningsbolaget Censuswide genomförde undersökningen i oktober 2022 för Dun & Bradstreets och tillfrågade 3 396 företagsledare i 18 länder och på 19 marknader. De länder som ingick var: Storbritannien, USA, Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Ungern, Indien, Kina, Hongkong och Taiwan.
Undersökningen finns även segmenterad enligt följande branschkategorier:
arkitektur, teknik & bygg, konst & kultur, utbildning, hälso- & sjukvård, HR, IT & telekom, juridik, tillverkning & försörjning, detaljhandel, restaurang & fritid, försäljning, media & marknadsföring, resor och transporter, finans & redovisning, produktion.