Sex trender i leveranskedjorna

Chep Automotive är världens största företag inom cirkulära förpackningslösningar.

Chep Automotive, ett globalt företag inom förpackningslösningar, har publicerat en serie rapporter om transportinfrastruktur. Den andra rapporten redovisar trender i leveranskedjorna. Chep Automotive tittar på effekterna av transportelektrifiering och ställer frågor om huruvida batterier är den enda vägen till hållbarhet. Man menar att försörjningskedjorna måste vara hållbara i alla led, inte bara själva transporterna.

AV PETER HÖÖK

Vägtransporter står för över 10 procent av de globala utsläppen, vilket framhölls vid FN:s Klimatkonferens 2021 där över 30 länder, sex stora fordonstillverkare och andra aktörer förbundit sig att alla nya fordon ska ha nollutsläpp 2040.

– En hållbar försörjningskedja handlar inte bara om elektrifiering. Det är en kombination där många olika faktorer ingår, säger Jan Krukau, finansdirektör Chep Automotive Europe & North America.

Cheps rapport handlar om vad konsekvenserna av transportelektrifiering innebär samtidigt som man säkerställer en hållbar övergång från oljeberoende till nollutsläppstransporter.  

bild

Rapporten lyfter fram sex nyckelscenarier:

TREND ETT:
Om elektrifiering ses som vägen framåt är nyckelkomponenten i nollutsläppsfordon batteriet. Enligt Internationella Energikommissionen, IEA, måste omkring två miljarder elbilar vara på vägarna till 2050 för att världen ska nå nollutsläpp. Kina ligger för närvarande i epicentrum för produktion av litiumjonbatterier, med fyra av världens tio största batterifabriker. Kinas försprång inom batteritillverkning har till stor del underlättats av landets utvecklade gruvindustri, vilket gör det möjligt att producera cirka 75 procent av globala utbudet av litiumjonbattericeller 2022.

Tillverkning av litiumjonbatterier innebär också överväganden uppströms I försörjningskedjan. Brytning av litium, kobolt och nickel måste ske på miljövänligt och hållbart sätt om nollvisionen ska kunna uppnås.

Många länder, så som USA, EU och Kanada, har höga ambitioner för att fasa ut försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar med hjälp av lagstiftning. Att lagstifta bort fossildrivna fordon kan innebära en omfattande kapitalförstöring av fungerande transportkedjor.

TREND TVÅ:
För att nå målen för nollutsläppstransporter till 2040 måste outsourcing av tillverkning och import av insatsvaror fortsätta. I takt med att marginalerna blir snävare lägger europeiska och amerikanska företag ut tillverkning till lågprisländer. Enligt China Passenger Car Association, CPCA, exporterade Kina 271 095 fordon av märket Tesla år 2022. Renault och BMW tillverkar också elbilar i Kina för export och Volkswagen kommer att ansluta sig 2023 till de företag som tillverkar fordon i Kina.

Företag som Xpeng, Nio och Great Wall har tillkännagivit omfattande expansionsplaner i Kina. Enligt en studie av analysföretaget PwC kan upp till 800 000 kinesbyggda bilar kunna säljas årligen i Europa år 2025, de flesta av dem helelektriska. Ungefär 330 000 enheter beräknas komma från västerländska bilmärken och resten från kinesiska OEM-tillverkare.

TREND TRE:
Kommer det att finnas tillräckligt med Litium för att försörja världsmarknaden? 10 procent av alla nya bilar som såldes 2022 var elbilar. Det visar data från LMC Automotive och EV-Volumes. Siffran motsvarar 7,8 miljoner fordon och en ökning från 8,3 procent 2021. Framtida fynd kan vara svaret på behovet av Litium.

 

bild
Den sociala aspekten av transportelektrifierin omfattar även faktor som tillgån till arbetstillfällen.

TREND FYRA:
Bilindustrin tappar jobb på grund av fordonselektrifieringen. Elbilar innehåller betydlig färre mekaniska delar än fossildrivna vilket gör dem enklare att tillverka. Ford tillkännagav i augusti 2022 att man skall minska sin globala arbetsstyrka med 3 000 medarbetare. Economic Policy Institute menar i en rapport att USA kan mista 75 000 biljobb till 2030 om andelen elbilar uppgår till 50 procent av den inhemska försäljningen.

Om hållbarhet handlar om att "tillgodose dagens behov utan att äventyra framtida generationers förmåga att tillgodose sina egna anspråk" så handlar det om att övergången till elektromobilitet sker på ett varsamt sätt. Den sociala aspekten av hållbarhet omfattar även faktorer som till exempel tillgång till jobb liksom miljörisker. Fattigdom, ojämlikhet och brist på arbetstillfällen är alla nyckelelement som tas upp av FN:s hållbara utvecklingsmål.

TREND FEM:
Investeringar i teknik som minskar utsläppen från fordon med förbränningsmotorer är mindre synliga i debatten om utsläppsmål. Men även de formar morgondagens försörjningskedja och utgör en viktig del i att nå utsläppsmålen. I juli 2022 tillkännagav Purem, före detta Eberspächer, att man öppnar en ny fabrik i Louisville, Kentucky för att utveckla teknik för avgasrening. Siemens tillkännager ett partnerskap med Porsche, tillsammans med flera internationella företag, för att bygga en industrianläggning som ska producera CO2-neutralt bränsle, eFuel, i Punta Arenas i Chile. Investeringarna syftar till att förlänga den tid befintliga bränsledrivna fordon kan användas.

TREND SEX:
Hållbarhet handlar inte bara om att göra fordonssektorn mindre fossilintensiv och säkerställa att en övergång sker i rimlig takt och med eftertanke. Hållbarhet innebär en hållbar försörjningskedja – från tillverkning till konsument. Det är fortfarande en bit kvar när det gäller att producera de batterier som behövs för att driva en framtidsvision om nollutsläppstransporter till 2040. För att inte tala om att säkerställa hållbara sätt att anskaffa råvaror för att producera de batterier som behövs.

Samtidigt måste man hantera cirkularitet i hela batteriförsörjningskedjan via underhåll och återanvändning. Dessutom måste energin som används för att driva denna nya era av elektrifiering komma från ett grön el. Det är helt enkelt inte möjligt med dagens energiinfrastruktur, där andelen förnybar energi i den globala kraftmixen inte ser ut att öka. Framtida produktion av grön el är en nyckelfaktor.

Även om de kommande utmaningarna inte är oöverstigliga kommer det att ta tid och kräva att alla inblandade verksamheter bidrar till utvecklingen - inte bara fordonsindustrin. Varje framtida försörjningskedja måste involvera hållbarhet i alla dess former och i alla led.