Drivkraft Sverige, som samlar Sveriges stora drivmedelsproducenter och tusentals bensinmackar runtom i landet, är inte nöjd med regeringspartiernas och SD:s besked om sänkt inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel från dagens 7,8 respektive 30,5 procent till 6 procent vid årsskiftet.
Branschen befinner sig i en omställning från det fossila till det fossilfria, och det här slår undan benen för den omställning som medlemsbolagen nu är inne i. Branschen behöver kommersiella villkor som ska fungera över tid, säger Drivkraft Sveriges vd Jessica Alenius.
Hon syftar på investeringar som drivmedelsproducenter på senare år har gjort i att kunna framställa biodrivmedel som exempelvis HVO.
Branschen investerar i omställningen och i framtiden. Dessa investeringar grundar sig på den överenskommelse som fanns om hur reduktionsplikten skulle höjas fram till 2030. Nu med den kraftiga sänkningen av reduktionsplikten för diesel har regeringen valt att bortse från den överenskommelsen. De kommersiella förutsättningarna har totalt förändrats, säger Jessica Alenius.
"Slår hårt mot individer"
Svenskt Näringsliv välkomnar dock sänkningen.
Det är självklart så att vi ska stå upp för målen, men vi tror inte att reduktionsplikten på den höga nivå som den har varit på är kostnadseffektiv. Den slår för hårt mot individer och företag, säger Svenskt Näringslivs vice vd Karin Johansson.
Samtidigt anser Johansson att sänkningen behöver kompenseras av andra klimatåtgärder. Hon pekar på att sänkningen kan försvåra uppfyllandet av Sveriges utsläppsmål från EU, och att Sverige bör hjälpa andra länder att nå sina klimatmål via ett system som liknar det som företag använder för handel med utsläppsrätter.
Vi tycker man bör sätta sig i förhandling med andra länder, då vi kan bidra mer effektivt genom att stötta andra länder i deras omställning. Sedan ska vi fortfarande ha siktet inställt på att 2050 nå netto noll för hela samhället, säger Johansson.
Huruvida en reduktionsplikt på sex procent är en lämplig nivå kan hon inte svara på.
Nu håller man det på EU:s miniminivå, och under det vore inte särskilt rimligt. Men var den exakta nivån bör ligga på, det lär de lärde tvista om, säger hon.
"Är anmärkningsvärt"
Transportföretagens vd Marcus Dahlsten anser att regeringen går för långt med en sänkning av nivån till sex procent.
"Vi anser också att det är anmärkningsvärt att regeringen inte signalerar hur utvecklingen ska se ut efter mandatperioden. I en så viktig fråga som den gröna omställningen behöver transportsektorn tydliga och långsiktiga spelregler", säger han i ett pressmeddelande.
"Beräkningarna visar att regeringen kunde ha återgått till de nivåer som gällde när reduktionsplikten infördes och att en framtida utveckling mer tar hänsyn till verkliga förutsättningarna för exempelvis utbudet av biobränsle", säger han.