Är du kraftverksägare eller ägare av en större förbrukningsanläggning? Då är det viktigt att du och din organisation har koll på REMIT-förordningen och Transparensförordningen. Även om vissa uppgifter sköts via avtal med annan aktör är det alltid ägarens ansvar att se till att reglerna följs.
Utifrån dialog som Energimarknadsinspektionen (Ei) har haft med ägare av kraftverk och större förbrukningsanläggningar har det framkommit att det kan finnas kunskapsluckor hos aktörerna när det gäller krav som ställs enligt Europaparlamentets och rådets förordning om integritet och öppenhet på grossistmarknaderna för energi (REMIT-förordningen), och Kommissionens förordning om inlämnande och offentliggörande av uppgifter på elmarknaderna (Transparensförordningen).
Bland annat har det framkommit att ägare som själva inte är balansansvariga inte alltid är medvetna om vilka krav i REMIT-förordningen och Transparensförordningen som de själva behöver hantera. En del av dessa uppgifter kan i praktiken skötas av balansansvarig efter avtal. Ägaren är emellertid alltid ansvarig för att säkerställa att överträdelser av regelverken inte sker.
Viktigt med kunskap och rutiner
Även om en aktör har ett avtal med en annan part för rapportering kan det finnas information som behöver offentliggöras som enbart ägaren själv har tillgång till (där ägaren är primärägare till informationen). Därmed behöver ägaren ha god kunskap om regelverken och ha rutiner för att information hanteras på ett korrekt sätt.
I vissa fall kan det vara aktuellt med kunskapshöjande åtgärder och i andra fall kan det även finnas behov att anpassa organisationen för att kunna följa regelverken.
REMIT-förordningen
Regelverket ställer ett antal krav på marknadsaktörer. Ei har fått indikationer på att vissa kraftverksägare kan behöva arbeta mer aktivt med
- Artikel 3: Förbud mot insiderhandel
- Artikel 4: Skyldighet att offentliggöra insiderinformation
- Artikel 5: Förbud mot otillbörlig marknadspåverkan
Kraven i artikel 4 kan behöva hanteras organisatoriskt på ett sådant sätt att personal finns tillgänglig för publicering av information när en situation uppstår. Det är inte bara otillgängligheter som behöver offentliggöras. Även exempelvis ägarens beslut angående avställningar, investeringar, avvecklingar med mera kan anses vara insiderinformation som kräver hantering enligt regelverket.
Det kan finnas behov av interna utbildningsinsatser om artikel 3 och artikel 5 samt löpande kontroller av sina handlares ageranden. Även om en ägare använder sig av en annan marknadsaktör för handel och balanshållning har ägaren fortfarande ett ansvar för att reglerna efterlevs.
Transparensförordningen
Regelverket ställer ett antal krav på marknadsaktörer. Ei har fått indikationer på att vissa ägare behöver arbeta mer aktivt med
- Artikel 7: Information avseende otillgängligheten av förbrukningsenheter
- Artikel 15: Information avseende otillgängligheten av produktionsenheter och produktionsanläggningar
Transparensförordningen kräver att information som ska offentliggöras enligt regelverket ska publiceras så snart som möjligt, senast inom en timme efter att beslutet avseende den planerade otillgängligheten fattas eller förändringen av den faktiska tillgängligheten äger rum.
Kraftverk och förbrukningsägare med anläggningar som kan behöva meddela sin otillgänglighet behöver därmed ha en organisation som kan hantera dessa meddelanden till marknaden inom en timme från det att en tillgänglighet ändras. Detta gäller både vid planerad otillgänglighet, där ett beslut tas på förhand, samt vid oplanerad otillgänglighet som kan inträffa när som helst på dygnet. En ägare till en eller flera rapporteringspliktiga anläggningar behöver därmed säkerställa att otillgängligheter kan meddelas när de uppstår.
Om inte den egna organisationen ansvarar för dessa meddelanden måste det säkerställas att den aktör som hanterar dessa har tillgång till all information som krävs och i rätt tid. Även om det finns ett avtal med en annan aktör angående rapportering är det alltid ägaren som är ansvarig att regelverken följs.
Källa: Energimarknadsinspektionen