Efter regeringens deklarering att kärnkraft nu är på agendan för fossilfri energi så annonserar allt fler entreprenörer sin avsikt att bygga små kärnkraftverk på svensk mark. Senast är det iPower Group som har tecknat en avsiktsförklaring med Rolls-Royce SMR om ny kärnkraft till Marviken utanför Norrköping.
iPower Group och Brittiska Rolls-Royce SMR tecknade redan i oktober 2022 ett avtal för att utvärdera möjligheten att etablera små modulära kärnkraftsreaktorer i Marviken. Nu har regeringen tillsatt en utredning under benämningen ”Ny kärnkraft i Sverige – ett andra steg”. Där man beskriver sitt arbete för mer kärnkraft i Sverige uppdelat i tre komponenter – ta bort hinder, underlätta och främja utbyggnaden av ny kärnkraft i Sverige.
Regeringens ändrade attityder kring kärnkraft har gjort att iPower Group och Brittiska Rolls-Royce SMR beslutat att fördjupa samarbetet. iPower kommer att använda Rolls-Royce SMR som referens i ett kommande förstudiearbete, vilket förväntas ge svar på hur många SMR:er som kan etableras och vilka affärsmodeller som är optimala i Marviken.
– Rolls-Royce SMR:s reaktorer är inte en Powerpoint-produkt. Man kan tekniken, den är bara anpassad för en ny förpackning, med komplett kärnkraftverk, turbin, generator och tillhörande stödsystem, säger iPowers Groups vd Niclas Adler till Tidningen Näringslivet.
I Marviken planeras två till fyra reaktorer. Rolls-Royce SMR:s reaktor är också de största bland ”små” reaktorer”. Med en effekt på 470 megawatt och en termisk effekt på 1 358 megawatt är deras reaktor knappt hälften så stor som en konventionell reaktor. Allt för att de moduler som används vid i hopmonteringen ska kunna transporteras på väg och järnväg.
– Om man får tro Tidöavtalets intentioner i det här nya uppdraget som presenterades tidigare i veckan så bör det finnas tydliga och uppsnabbade hanteringsprocesser från Strålsäkerhetsmyndigheten färdiga i slutet av 2024 så då kan vi nog göra en bättre bedömning. Förutsatt att tekniken och sajten är licenserade så tar det ungefär fyra år att etablera och koppla upp en Rolls-Royce SMR, säger iPowers Groups vd Niclas Adler.
Efter regeringens deklarering att kärnkraft nu är på agendan för fossilfri energi så annonserar allt fler entreprenörer sin avsikt att bygga små kärnkraftverk på svensk mark. Senast är det iPower Group som har tecknat en avsiktsförklaring med Rolls-Royce SMR om ny kärnkraft till Marviken utanför Norrköping.
iPower Group och Brittiska Rolls-Royce SMR tecknade redan i oktober 2022 ett avtal för att utvärdera möjligheten att etablera små modulära kärnkraftsreaktorer i Marviken. Nu har regeringen tillsatt en utredning under benämningen ”Ny kärnkraft i Sverige – ett andra steg”. Där man beskriver sitt arbete för mer kärnkraft i Sverige uppdelat i tre komponenter – ta bort hinder, underlätta och främja utbyggnaden av ny kärnkraft i Sverige.
Regeringens ändrade attityder kring kärnkraft har gjort att iPower Group och Brittiska Rolls-Royce SMR beslutat att fördjupa samarbetet. iPower kommer att använda Rolls-Royce SMR som referens i ett kommande förstudiearbete, vilket förväntas ge svar på hur många SMR:er som kan etableras och vilka affärsmodeller som är optimala i Marviken.
– Rolls-Royce SMR:s reaktorer är inte en Powerpoint-produkt. De kan tekniken anpassad för en ny förpackning, med komplett kärnkraftverk, turbin, generator och tillhörande stödsystem, säger iPowers Groups vd Niclas Adler till Tidningen Näringslivet.
I Marviken planeras två till fyra reaktorer. Rolls-Royce SMR:s reaktor är också de största bland ”små” reaktorer”. Med en effekt på 470 megawatt och en termisk effekt på 1 358 megawatt är deras reaktor knappt hälften så stor som en konventionell reaktor. Allt för att de moduler som används vid i hopmonteringen ska kunna transporteras på väg och järnväg.
– Om man får tro Tidöavtalets intentioner i det här nya uppdraget som presenterades tidigare i veckan så bör det finnas tydliga och uppsnabbade hanteringsprocesser från Strålsäkerhetsmyndigheten färdiga i slutet av 2024 så då kan vi nog göra en bättre bedömning. Förutsatt att tekniken och sajten är licenserade så tar det ungefär fyra år att etablera och koppla upp en Rolls-Royce SMR, säger iPowers Groups vd Niclas Adler.