Storbritannien planerar koldioxidavgift på importerade varor från 2027

Storbritanniens konservativa regering har fått kritik för att ha mildrat landets miljöengagemang och sagt att de inte är bundna av "ideologiska fanatiker". Foto: Pixabay, kredit: 8132649/

Storbritannien aviserar planer på att införa en koldioxidskatt på importerade råmaterial som aluminium, järn, stål och cement från 2027. Syftet är att förhindra att inhemska företag konkurreras ut av billigare, men mer koldioxidintensiva, utländska produkter.

Det brittiska finansdepartementet förklarar att den föreslagna skatten syftar till att jämna ut spelplanen, så att miljövänligare inhemska producenter kan konkurrera mot utländska rivaler med högre koldioxidutsläpp.

British Steel har dock kritiserat beslutet för att vara för långsamt, eftersom det träder i kraft ett år efter liknande förslag från Europeiska unionen.

Bekämpar "koldioxidläckage"

Det har länge uttryckts oro över att Storbritanniens ansträngningar att minska växthusgaser inte matchas globalt, vilket skulle innebära att utsläppen bara flyttas till länder utan ambitiösa netto-nollmål, med liten global nytta.

Den nya skatten syftar till att bekämpa "koldioxidläckage", för att minska risken för att produktion och utsläpp flyttas till andra länder med lägre koldioxidpris.

Regeringen kritiseras

Finansminister Jeremy Hunt säger:

- Denna avgift kommer att säkerställa att koldioxidintensiva produkter från utlandet, som stål och keramik, möter ett jämförbart koldioxidpris jämfört med de som produceras i Storbritannien, så att våra avkarboniseringsinsatser omvandlas till minskningar i globala utsläpp.

Införandet av den så kallade koldioxidgränsjusteringsmekanismen (CBAM) har välkomnats, men dess startdatum 2027 har väckt vissa bekymmer, eftersom EU:s liknande förslag träder i kraft redan 2026.

Trots att Storbritannien helt lämnade EU i slutet av 2020, ofta skuggar landet politiken från sina tidigare partner inom en rad områden.

Bör följa EU:s tidsplan

Gareth Stace, generaldirektör för UK Steel, säger:

- Med över 90 procent av den globala stålproduktionen utan koldioxidkostnad är det rätt att en ny koldioxidgränspolitik införs för att skapa lika villkor för koldioxidprissättning.

Stace tillägger även:

- Trots att stålsektorn upprepade gånger har varnat tjänstemän för hur utsatt Storbritannien skulle vara om det inte följer EU:s tidsplan för implementering, verkar regeringen idag aktivt planera för just det scenariot.