Vilka branscher använder VR och AR bäst?

pexels

Innovationer inom VR och AR har revolutionerat flera olika branscher och möjliggjort nya sätt för människor att mötas, uppleva och lära sig nya saker. Mycket har hänt de senaste åren och verktygen har blivit både mer användarvänliga och plånboksvänliga. Detta har medfört att fler och fler branscher har bejakat den nya tekniken och integrerat den i sitt erbjudande till konsumenter.

 

Vilka branscher är det då som verkligen har anammat tekniken och använder VR och AR på bästa sätt? Läs vidare för några aktuella exempel på detta.

Vad är egentligen VR och AR?

VR (Virtual Reality) beskriver en teknik som skapar en virtuell värld som användarna kan delta i genom att sätta på sig ett par VR-glasögon.

 

AR (Augmented Reality) är en teknik som lägger till specifika virtuella element till den fysiska världen. Det är alltså en sammankoppling av verkligheten med pålagda visuella data. AR upplevs ofta med speciella AR-glasögon eller en smartphone.

Utbildning

Inom utbildningsområdet används VR-teknik bland annat för att ta fram mer realistiska och kostnadseffektiva utbildningar. Virtuella klassrum möjliggör interaktiva gruppövningar, simuleringar och nya digitala arbetssätt som främjar utvecklingen för individer i olika åldrar.

 

Tekniken möjliggör att träna på olika färdigheter på ett autentiskt sätt och passar för olika typer av utbildningar, såsom introduktionsutbildningar, vidareutbildningar och träning i praktiska färdigheter.

 

Eftersom utbildningen finns tillgänglig dygnet runt, kan individer själva välja när de ska träna på olika moment eller gå igenom vissa kurser. Detta medför både en hög flexibilitet för deltagarna, men blir även väldigt kostnadseffektivt för företagen då de exempelvis inte behöver göra paus i den dagliga produktionen.

 

Film, konserter och spel

VR- och AR-teknik har börjat användas flitigt inom dessa områden och detta har medfört att deltagarna kan få en mer interaktiv, fördjupad och autentiskt upplevelse.

 

Genom att använda tekniken för exempelvis casinospel online och film, kan deltagarna leva sig in i den fiktiva världen på ett helt nytt sätt och påverka händelseförloppet. För olika typer av live evenemang såsom konserter, sport och teatrar, möjliggör tekniken en känsla av att vara på plats och deltagarna behöver inte resa långa sträckor eller betala dyra kostnader för biljetter.

Konferenser och olika former av möten

VR- och AR-teknik möjliggör nya sätt att kommunicera och mötas i olika sammanhang. Digitala mötesrum och internationella sammankomster har blivit allt vanligare och har brutit ner tidigare barriärer för att arbeta på distans. Tekniken kan skapa en mer engagerande, minnesvärd och interaktiv upplevelse för deltagarna.

 

Det möjliggör också ett mer hållbart samarbete mellan anställda och olika företag, oavsett var i världen de befinner sig.

Bostadsvisningar

Inom fastighetsbranschen har det blivit vanligare med virtuella visningar av bostäder och det blir enklare att ta beslut på distans vid fastighetsköp. Bostadsvisningen ger en helt annan dimension till upplevelsen jämfört med exempelvis en digital video och foton. Intressenterna kan få känslan av att vara på plats och gränserna mellan en fysisk och digital visning suddas ut.

 

Om köparna exempelvis söker en bostad i ett annat land, kan det ibland vara svårt att snabbt resa ner och vara på plats när det dyker upp intressanta objekt. Tekniken sparar tid och effektiviserar försäljningsprocessen för mäklare, säljare och köpare.

Resor

Marknadsföring av olika resmål har blivit smidigare eftersom reseentusiasten kan få en bra inblick i resmålet innan resan bokas. Genom att utforska olika destinationer i förväg, så blir det lättare att ta rätt beslut vid val av resmål. Därmed kan en individ skapa rätt förväntningar inför resan och samtidigt undvika potentiella besvikelser och dyra kostnader.

Upplevelser på ett kostnadseffektivt och hållbart sätt

Användningsområdena för VR och AR har utvecklats snabbt och har öppnat upp nya dörrar för hållbara upplevelser på ett kostnads- och tidseffektivt sätt. Idag finns det möjlighet att utforska nya resmål, gå på bostadsvisningar i andra länder och uppleva konserter, sportevenemang och interaktiva utbildningar utan att behöva förflytta oss särskilt långt. Många branscher har anammat tekniken och fler kommer säkert att följa efter.