Priserna på tyska elbilar sjunker – utmaningar för biluthyrningsföretag

Experterna beskriver den nuvarande generationen elbilar som "ekonomiska totalskador". Foto: Creative Common Lic, kredit: GoraH

Den senaste utvecklingen på marknaden för elbilar har lett till betydande prisfall, vilket har skapat stora problem för uthyrnings- och abonnemangsföretag i Europa. Branschexperter i Tyskland kräver nu nya politiska incitament för att öka efterfrågan. Samtidigt menar vissa att de nuvarande elbilsmodellerna lider av vad som kan beskrivas som en ekonomisk "totalskada".

Priserna på begagnade elbilar fortsätter att falla, vilket sätter företag som Sixt och Hertz i en svår sits. Redan tidigare under året valde dessa stora biluthyrare att minska antalet elbilar i sin flotta. Enligt Hertz beror detta på två huvudsakliga skäl: dels är underhållskostnaderna för elbilar höga, dels är återförsäljningsvärdet lågt och därmed ekonomiskt otillfredsställande. Sedan dess har situationen för återförsäljningsvärdet inte förbättrats, vilket bekräftas av branschexperter.

Christopher Ley, strategikonsult på Berylls, uttalade sig i tyska tidningen Wirtschaftswoche om den avtagande efterfrågan på begagnade elbilar:

– Vi ser ingen ökad efterfrågan på begagnade elbilar under de kommande månaderna, speciellt inte på den nuvarande generationen av fordon.

Faktorer bakom prisfallet

Prisraset på begagnade elbilar kan förklaras av flera faktorer. Dels lanseras allt fler nya och billigare elbilar med modernare teknik. Nya modeller gör ofta stora tekniska framsteg, medan äldre elbilar snabbt blir föråldrade, utan möjlighet till tekniska uppdateringar. Detta är en av anledningarna till att Ley beskriver den nuvarande generationen elbilar som "ekonomiska totalskador".

Nya politiska incitament kan bli lösningen

För att hantera den sviktande efterfrågan på begagnade elbilar kräver flera experter nya politiska incitament. Många kunder känner sig osäkra efter tidigare politiska beslut, som till exempel det abrupta borttagandet av subventioner för elbilar, vilket har lett till minskat förtroende för marknaden.

Den tyska regeringen har nu börjat överväga nya åtgärder

Landets ekonomipolitiker har till exempel föreslagit en ny version av skrotningspremien. Den som skrotar sin bensin- eller dieseldrivna bil och köper en ny elbil skulle enligt förslaget få ett bidrag på 6 000 euro. För köp av en begagnad elbil skulle bidraget uppgå till 3 000 euro. Åtgärder som eventuellt införs bör gälla retroaktivt, betonade näringsminister Robert Habeck på en konferens. Syftet är att få potentiella elbilsköpare att inte tveka inför ett inköp, eftersom regeringen vill säkerställa att konsumenternas osäkerhet minskar. Habeck tillade att regeringen nu kommer att fortsätta sina överläggningar för att ta fram konkreta lösningar.

Källa: Merkur