Värme & Kyla har funnits med längst hos Sinfra

I och med att det satsas mycket på att öka elproduktionen och det bland annat kommer att byggas mycket vindkraft och solcellsparker kommer det i perioder att vara överskott på el. Detta överskott kan lätt utnyttjas med hjälp av elpannor. Foto: Pixabay

Den nationella inköpscentralen Sinfra har till syfte att förse sina medlemmar, som bedriver verksamhet inom både fjärrvärmebranschen och flera andra branscher, med produkter och tjänster via hållbart upphandlade ramavtal med olika ramavtalsleverantörer. Det görs idag upphandlingar inom ett flertal olika kategorier, men kategorin Värme & Kyla, som i stort sett funnits med sedan starten 1985, är fortfarande den kategori som har flest ramavtalsområden.

Text: Alarik Haglund
 

Eftersom Sinfra ägs och jobbar på uppdrag av sina medlemsbolag berättar Nabaz Dalshad, som är strategisk upphandlare för kategorin Värme & Kyla, att det i första hand är medlemsbehovet som avgör vad som handlas upp inom kategorin.

- Vi har daglig kontakt med medlemmarna genom olika forum där vi får input om behov och utmaningar ute i verksamheterna, kommenterar Nabaz Dalshad.

Han talar också om att han och hans kollega Jakob Tenerz, som är taktisk upphandlare, planerar kommande upphandlingar och driver kategorin framåt tillsammans med ett kategoriteam bestående av representanter från medlemsbolagen.

- Vi får mycket hjälp av kategoriteamet, som bland annat består av en affärsområdeschef, en värmechef, en avdelningschef för marknad, en teknisk samordnare och en inköpare. Tanken är att det i kategoriteamet ska sitta personer med olika kompetenser som kan bidra med olika delar från medlemsverksamheterna. Jag och Jakob är upphandlare. Vi kan upphandling. Men det är de som kan verksamheterna, det är de som kan fjärrvärme och det är de som vet vad som behövs ute hos medlemsbolagen, säger Nabaz Dalshad.

b
Nabaz Dalshad är strategisk upphandlare för kategorin Värme & Kyla hos Sinfra. Foto: Sinfra

Från förslag till ramavtal

Nabaz Dalshad förklarar att vägen från förslag till upphandling till färdigt ramavtal börjar med att upphandlingsteamet efter att ha samlat ihop alla förslag de fått från medlemsbolagen, via både kategoriteamet och andra forum, sätter sig ner och tittar på vilka behov som finns och i vilken omfattning.

- Till exempel tar vi reda på om det bara är en enskild medlem eller flertalet medlemmar som har ett visst behov, inflikar Nabaz Dalshad.

Han beskriver att processen mynnar ut i att de antingen bestämmer sig för att de olika förslagen ska omvandlas till upphandlingar och att det ska tecknas ramavtal för dem eller att de för tillfället inte handlas upp genom Sinfra.

- Om det handlar om någonting väldigt specifikt som det bara är en enskild medlem som har behov av och som de själva kan handla upp hjälper vi dem att handla upp det i egen regi i stället för att vi upphandlar ett nationellt ramavtal hos Sinfra, meddelar Nabaz Dalshad.

Till sist kan upphandlingskalendern, som revideras två gånger om året, spikas för det kommande verksamhetsåret.
 

Först på pucken

Eftersom Värme & Kyla är den kategori hos Sinfra som funnits med längst menar Nabaz Dalshad att de ramavtal som finns täcker det mesta som medlemmarna kan tänkas behöva.

- Det är såklart jättekul att jobba i den här kategorin, men det är också en utmaning att utveckla någonting som har funnits sedan 1985 och där mer eller mindre alla möjliga ramavtal på produkter och tjänster som medlemmarna kan tänkas behöva redan finns. Det gäller därför för oss att lyfta blicken, sondera marknaden och ta reda på om det finns ett behov därute där vi behöver vara först på pucken, säger Nabaz Dalshad.

Det innebär att de många gånger inte får in konkreta förslag från medlemmarna utan själva måste prata med leverantörer och medlemmar för att identifiera potentiella behov som kan uppstå lite längre fram.

- Även om det inte finns ett konkret behov idag vill vi ha avtalet på plats så att det när behovet väl uppstår finns ett färdigt ramavtal som man kan börja använda direkt, påpekar Nabaz Dalshad.
 

Elpannor kan utnyttja överskottsel

Någonting som Nabaz Dalshad tror kommer att behövas framöver är ramavtal för elpannor och värmepumpar.

- Vi har idag ett ramavtalsområde som vi kallar för småskalig värmeproduktion, som omfattar pannor på upp till 10 megawatt. Det här avtalet kommer att gå ut under våren 2025 och behöver handlas upp på nytt. I samband med det tänker vi även utveckla det för att få in elpannor och eventuellt värmepumpar, beskriver Nabaz Dalshad.

Han påpekar att elpannor inte är något som funnits med i Sinfras portfölj tidigare och medger att elpannor, med tanke på de senaste årens elpriser och hur situationen på elmarknaden sett ut, kanske inte är det första man tänker på. Han tror emellertid att medlemmarna på sikt, kanske inte inom ett eller två år men inom upp till fem år, kommer att behöva elpannor i olika storlekar och utföranden.

- Det kommer framöver att satsas mycket på att öka elproduktionen. Det kommer att byggas mycket vindkraft och solcellsparker. Till exempel finns det planer på att öka andelen vindkraft i EU med bland annat havsbaserad vindkraft. Det gör att vi i perioder kommer att ha överskott på el och låga elpriser. Genom att ha reservpannor som drivs på el, och som snabbt kan startas upp, kan man lätt utnyttja det här överskottet, säger Nabaz Dalshad.

Han pekar också på att investeringskostnaderna och underhållskostnaderna för elpannor är förhållandevis låga jämfört med för traditionella pannor och anser att det finns många fördelar med att ha en elpanna i sin arsenal.
 

Största ramavtalsområdena

Det största och även ett av de äldsta ramavtalsområdena inom kategorin Värme & Kyla är fjärrvärmerör. Nabaz Dalshad berättar att det är uppdelat i två olika delområden.

- Förutom själva rören har vi även lagt till skarvningstjänster. Det öppnar upp möjligheten för beställaren att antingen bara köpa rören eller att köpa både rören och skarvningstjänsterna, antingen av samma leverantör eller av olika leverantörer. Vi har avtal med i stort sett alla stora leverantörer inom det här området. Det inkluderar inte bara de nationella leverantörerna utan även danska och finska leverantörer, rapporterar Nabaz Dalshad.

Det näst största ramavtalsområdet är idag energimätare för värme och kyla. Även det är uppdelat i delområden i form av själva energimätarna, kommunikations- och insamlingssystem samt installation.

- Behoven kan skilja sig åt väldigt mycket hos de olika medlemsbolagen och det här ger beställaren flexibilitet, säger Nabaz Dalshad.

Det tredje största ramavtalsområdet är revision- och underhållstjänster för produktionsanläggningar.

- I samband med att man stoppar pannan för den årliga revisionen är det väldigt många delar i produktionen som behöver ses över. Det här avtalet täcker alla delar som man kan tänkas behöva gå in och peta på, meddelar Nabaz Dalshad.

Ett nytt ramavtalsområde som han ser stor potential i är schakt- och grävtjänster.

- När avtalet tecknades för drygt två år sedan var det helt nytt. Tidigare gjorde våra medlemsbolag egna upphandlingar med lokala firmor. I början var det lite segt, men det har tagit fart ordentligt och det här avtalet kommer nog att gå om både avtalen för energimätare och revisionstjänster, förutspår Nabaz Dalshad.
 

Kan göra skillnad

En annan stor utmaning inom kategorin Värme & Kyla är enligt Nabaz Dalshad att värmebranschen, precis som hela Energisverige, skriker efter kompetens på ett eller annat sätt.

- Det har varit mycket pensionsavgångar och kommer att fortsätta vara det en tid framöver. Kort och gott behöver man fylla på med kompetens. Det handlar emellertid inte bara om att få in ny kompetens utan om att få in rätt kompetens. Mycket av den kompetens som finns inom värmebranschen idag är ärligt talat ganska föråldrad eftersom man traditionellt sett inte behövt förnya sig så mycket, men med all utveckling som sker inom bland annat digitalisering händer det väldigt mycket i branschen just nu, förklarar Nabaz Dalshad.

Han menar att Sinfra när det gäller Värme & Kyla inte bara ska finnas där för att göra upphandlingar och teckna ramavtal utan att Sinfra med sina 600 medlemsbolag i ryggen och nästan 500 ramavtalsleverantörer har en unik möjlighet att påverka.

- Genom att satsa på vissa frågor och driva dem framåt kan vi verkligen göra skillnad och det tänker vi använda oss av, understryker Nabaz Dalshad.
 

Satsar på social hållbarhet

I Sinfras upphandlingar finns hållbarhet alltid med i form av krav och/eller som utvärderingskriterier. Nabaz Dalshad talar om att de de senaste åren satsat mycket på miljömässig hållbarhet, till exempel när det gäller fossilfria transporter och koldioxidavtryck. Han påpekar emellertid att de fått in önskemål från medlemsbolagen om att bredda synen på hållbarhet och att få in social hållbarhet i upphandlingarna.

- Det här är inte något som värmebranschen är van vid. Jag tror inte jag stött på någon upphandling inom fjärrvärme där man tänkt på social hållbarhet. Ofta är det priset som styr. Men här vill vi vara med och påverka, framhäver Nabaz Dalshad och poängterar att det finns en potential med koppling till kompetens.

till exempel påpekar han att fjärrvärmebranschen tyvärr är väldigt mansdominerad och att jämställdhetstalen är väldigt låga.

- Genom att implementera social hållbarhet i våra upphandlingar öppnar vi upp möjligheten för våra medlemsbolag att börja trycka på frågor som jämställdhet eller att hjälpa olika målgrupper i behov av att komma in på arbetsmarknaden att komma in inom fjärrvärmen, säger Nabaz Dalshad.

Han har därför för avsikt att i sina upphandlingar ställa krav på leverantörerna att de ska föra en dialog med medlemsbolagen om vilka sysselsättningsfrämjande åtgärder man kan ta till och vilka målgrupper de vill ha in i den här branschen. Det kan till exempel handla om personer med funktionsvariationer, nyanlända personer, som har mycket kompetens men som har svårt att komma in på arbetsmarknaden, eller ungdomar, som står inför ett karriärval och behöver få upp ögonen för värmebranschen.

 

b
Det största ramavtalsområdet inom kategorin Värme & Kyla är fjärrvärmerör. Ramavtalsleverantörerna inom området inkluderar inte bara nationella leverantörer utan även danska och finska leverantörer. Foto: ISOPLUS Finland AB