Batteristorleken i elbilar bör minskas med en tredjedel – akut litiumbrist skapar oro

Genomskärning av Nissan Leaf visar batteriernas placering. Foto: Wikipedia Common, kredit: Tennen-Gas

En ny rapport från National Engineering Policy Centre (NEPC) i Storbritannien föreslår att batteristorleken i elbilar bör minskas med en tredjedel på grund av akut brist på litium och andra viktiga råvaror.

NEPC, som består av 42 ingenjörsorganisationer och leds av Royal Academy of Engineering, påpekade nyligen att den globala tillgången på råmaterial inte räcker till för att möta framtida krav och att utvinningsprocesserna ofta skadar miljön.

Rapporten pekar på råvarubrist för netto noll-mål.

Enligt NEPC riskerade den förväntade efterfrågan på kritiska material för ren energi att överstiga tillgången med stora marginaler. McKinsey rapporterade också om att mineralförsörjningen endast kan täcka cirka 10 % av det beräknade behovet år 2050. Litiumbehovet förväntades öka med upp till 700 % de kommande åren, medan andra material som kobolt, nickel och sällsynta jordartsmetaller stod inför liknande utmaningar.

Förslag om mindre batterier och nya teknologier

NEPC rekommenderade även alternativa lösningar som att införa mindre batterier och satsa på alternativa batterikemier som natriumbatterier. Även om dessa alternativ kan minska trycket på litiumförbrukningen varnade rapporten för att de kan leda till bilar med kortare räckvidd som kanske inte lockar konsumenter. Omfattande lagstiftning och regleringar kan krävas för att styra konsumtionen mot dessa mer hållbara alternativ.

Miljömässiga och sociala utmaningar vid utvinning

Rapporten belyser de miljömässiga och sociala kostnaderna med råvaruutvinning. I Baotou-regionen i Kina, känd som världens centrum för sällsynta jordartsmetaller, hade giftigt avfall förorenat grundvattnet och skadat den lokala ekologin, vilket tvingade hela byar att flytta. NEPC betonade att sådana föroreningar kan ha konsekvenser som varar i decennier eller till och med århundraden. Dessa problem bidrog till den växande oron över hur en snabb utbyggnad av utvinning påverkar både miljö och samhällen.

Förväntade underskott på kritiska material

McKinsey pekade på att efterfrågan på sju viktiga mineraler, inklusive dysprosium och terbium som används i elbilar och vindkraftverk, kan fördubblas under de kommande fem åren. Dysprosiumförsörjningen kan falla 75 % under den förväntade efterfrågan, medan produktionen av litium kan komma att underskrida målen med 40 %. Detta illustrerar de stora utmaningarna som branschen står inför när det gäller att säkra hållbara försörjningskedjor.

Geografisk koncentration och försörjningskedjans sårbarhet

Rapporten pekar också på att den geografiska koncentrationen av utvinning och bearbetning av kritiska material kan äventyra leveranskedjornas stabilitet. Demokratiska republiken Kongo stod för 75 % av världens koboltproduktion, medan Kina bearbetade 60 % av alla sällsynta jordartsmetaller. Detta skapade ytterligare risker för försörjningen av viktiga material som är avgörande för omställningen till en grönare ekonomi.

En utmaning för framtiden

Sammanfattningsvis framhölls att den globala övergången till lågutsläppsteknologier bara var i början, med endast 10 % av de nödvändiga teknologierna på plats inför 2050. Det återstår betydande utmaningar och osäkerheter kring hur tillgången på material och miljömässiga faktorer skulle kunna hanteras för att möta de ambitiösa klimatmålen.

Källa: Daily Sceptic