Det italienska varvet Fincantieri bygger just nu vad som uppges bli världens första kryssningsfartyg med vätgasdrift. Beställare är rederiet Viking, som planerar att ta emot fartyget – Viking Libra – under andra halvan av 2026.
Viking Libra blir det första fartyget som använder vätgas både för framdrivning och elförsörjning ombord. Fartyget är 239 meter långt och får plats för 998 passagerare. Bygget pågår i Ancona på Italiens östkust.
– Med Viking Libra tar vi ett viktigt steg mot en mer hållbar sjöfart. Vi levererar inte bara världens första kryssningsfartyg med ombordlagrad vätgas, utan visar också att vi vill vara med och forma framtidens maritima transporter, säger Pierroberto Folgiero, vd för Fincantieri.
Nollutsläpp och ny teknik
Enligt varvet är Viking Libra utformad för att kunna köras med helt utsläppsfri drift. Det gör det möjligt att ta sig in i miljökänsliga områden där traditionella fartyg inte tillåts.
Fartyget får en avancerad vätgasdriven framdrivning kombinerad med bränslecellsteknik som kan generera upp till sex megawatt el ombord. Systemet bygger på teknik från Isotta Fraschini Motori, en Fincantieri-ägd tillverkare som är specialiserad på protonutbytesmembran (PEM)-bränsleceller.
– Vätgaslösningen i Viking Libra sätter en ny standard i branschens omställning till fossilfri drift, enligt Fincantieri.
Samarbetet mellan Viking och Fincantieri går tillbaka flera år. Redan tidigare har parterna testat ett mindre system med bränsleceller på 100 kilowatt ombord på Viking Neptune, men då enbart för elförsörjning.
Flera fartyg på väg – men bränslevalen diskuteras
Viking planerar att fortsätta med vätgas även i kommande fartyg. Nästa i raden blir Viking Astrea som beräknas levereras år 2027. Fartyget ska också ha ett vätgasbaserat framdrivningssystem.
Utöver detta har Viking och Fincantieri nu skrivit avtal om att bygga ytterligare två fartyg med leverans 2031, samt en option på två till. Dessa beställningar är värda mellan 500 miljoner och en miljard euro, men det är ännu inte klart om även dessa fartyg kommer att drivas med vätgas.
Samtidigt fortsätter diskussionen inom sjöfarten om vilket bränsle som ska dominera i framtiden. Många aktörer satsar på bränslen som metanol eller ammoniak, som också utgår från vätgas i produktionen.
Men framför allt ammoniak har väckt oro inom passagerarsjöfarten, eftersom gasen kan vara farlig att andas in vid läckage. Det gör att intresset för direkt användning av vätgas ökar – trots tekniska och säkerhetsmässiga utmaningar.
– Vi valde att satsa på vätgas eftersom det är en verkligt utsläppsfri lösning. Att få välkomna världens första vätgasdrivna kryssningsfartyg till vår flotta 2026 är något vi ser mycket fram emot, säger Vikings grundare och vd Torstein Hagen.
Källa: Hydrogen Insight