Den danska energibolaget European Energy har producerat den första metanolen i Europa som certifierats som ett så kallat förnybart bränsle av icke-biologiskt ursprung, RFNBO. Det skedde under driftsättningen av företagets anläggning för Power-to-X i Kassø i södra Danmark, som har en kapacitet på femtiotvå komma fem megawatt.
Certifieringen har utfärdats av International Sustainability and Carbon Certification (ISCC), ett av tre organ som är godkända av EU för att säkerställa att produktionen uppfyller unionens mest långtgående hållbarhetskrav.
För att en produkt som vätgas, metanol eller ammoniak ska kunna säljas som grön i EU krävs att den klassas som RFNBO. Det är en förutsättning för att få tillgång till subventioner och gynnsamma regelverk.
– ISCC-certifieringen är ett viktigt steg för att säkerställa att vår e-metanol verkligen är förnybar och kan bidra till klimatarbetet i Europa, säger Rene Alcaraz Frederiksen, vd för Solar Park Kassø, som ägs gemensamt av European Energy och japanska Mitsui.
Klarar EU:s krav på grön vätgasproduktion
De nya RFNBO-reglerna innebär att elen som används för att producera grön vätgas måste komma från förnybara energikällor som tagits i drift de senaste tre åren. Produktionen ska också kunna matchas med faktisk elproduktion i realtid på månadsbasis.
För anläggningar som bygger på elhandelsavtal, så kallade PPA:er, krävs dessutom att elproduktionen sker i samma budzon och att den kan styrkas varje månad. Från år 2030 ska även tidsmässig samordning ske inom en timme.
För att uppfylla kriterierna för tidsmässig korrelation kan även elpriser på spotmarknaden under tjugo euro per megawattimme användas som indikator.
De nya elproduktionsanläggningarna får heller inte ha fått statsstöd, vare sig vid byggnation eller i drift.
Certifierad e-metanolproduktion i sikte
Anläggningen i Kassø är ännu inte helt driftsatt, men väntas stå klar inom kort. Då blir den Europas näst största produktionsanläggning för grön vätgas.
Metanolen produceras genom att kombinera grön vätgas med koldioxid. För att uppfylla RFNBO-kraven måste koldioxiden antingen vara biogen eller hämtad från industriella utsläpp som annars skulle ha släppts ut i atmosfären.
ISCC har granskat både ursprunget för elen som används vid elektrolys och den koldioxid som tillförs – i detta fall från biogena källor.
Kassø-anläggningen beräknas kunna producera upp till fyrtiotvå tusen ton metanol per år och kommer huvudsakligen att försörjas med el från en närliggande solpark som också ägs av European Energy.
När anläggningen tas i full drift kommer metanolen att kunna användas inom sjöfart och flyg, enligt EU:s regelverk FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation. Det ger enligt bolaget en tydlig väg framåt för grön metanol inom transportsektorn.
Källa: Hydroger Insight