Det nya samarbetet gäller OX2 och Nordkalk som tillsammans ska utreda möjligheterna för produktion av e-bränsle på Gotland. Det nya e-bränslet kan användas i Nordkalks egna anläggningar, till rederinäringen eller annan industri och bidra till att göra Gotland till ett nav för grön tillväxt och utveckling. Parterna inleder nu en förstudie.
Det nya e-bränslet kan användas för att ersätta fossila bränslen i Nordkalks produktion eller för att förädlas vidare till konstgödsel. Det kan också användas som fartygs- /fordonsbränsle. OX2 projekterar storskaliga havsbaserade vindparker utanför Gotland som kan bidra med den elektricitet och vätgas som krävs. OX2 är också aktiva inom utveckling av vätgasinfrastruktur och deltar bland annat i projekteringen av en vätgaspipeline mellan Finland, Åland, Sverige och Tyskland.
I den förstudie som nu påbörjas ska parterna undersöka hur en anläggning kan planeras, hur platsen tas till vara på bästa sätt och hur Storugns hamn kan utvecklas.
- Det här är ett mycket spännande projekt som kan bidra till tillväxt och skapa arbetstillfällen på Gotland. Vinden är en naturtillgång som kan användas för att ställa om till hållbara bränslen och utveckla ny industri, men även säkra att nuvarande industrier förblir konkurrenskraftiga i framtiden. Gotland har bättre förutsättningar än kanske någon annan plats i Sverige för den resan, säger Emelie Zakrisson, ansvarig för utvecklingen av havsbaserad vindkraft i Sverige, OX2.
OX2 utvecklar de havsbaserade vindparkerna Aurora, som ligger mellan Gotland och Öland och Pleione-Ran som ligger öster om Gotland. De bägge vindparkerna skulle tillsammans producera runt 37 TWh, vilket motsvarar en dryg fjärdedel av Sveriges totala elförbrukning. OX2 undersöker också möjligheterna att använda syrgasen som uppstår som en biprodukt vid vätgasproduktion till att syresätta Östersjön.