I ljuset av de senaste årens prishöjningar på fjärrvärmemarknaden har Energimarknadsinspektionen (Ei) genomfört en granskning av kundskyddet. I en promemoria presenterar Ei ett antal åtgärdsförslag, vilka kommer att diskuteras med kundföreträdare och branschen vid ett seminarium den 5 mars. Baserat på mottagna synpunkter kommer Ei att ta ställning till vilka åtgärder som bör undersökas närmare.
Under analysen av fjärrvärmemarknaden har Ei genomfört en kundundersökning och analyserat prisutveckling, anslutningsavgifter och internationell reglering inom fjärrvärmesektorn. Promemorian fokuserar på att utvärdera fjärrvärmemarknadens utveckling för att bedöma om kundskyddet behöver stärkas.
Sammanfattningsvis visar Ei:s analys att fjärrvärmekunder behöver mer information om sina rättigheter, ökad tydlighet och transparens kring prissättning och prishöjningar samt mer skydd mot oskäliga prisändringar.
Andra slutsatser från analysen är att fjärrvärmeföretag behöver reinvestera i fjärrvärmenät, och det finns variation i avgifter för att ansluta kunder till nätet, vilket skapar otydlighet. För närvarande saknas skyldigheter och bindande regler för anslutningsavgifter i fjärrvärmelagen.
Ei presenterar flera åtgärdsförslag, inklusive förändringar i regelverket och kunskapshöjande insatser för att förbättra informationen till kunderna. Åtgärdsförslagen handlar om att utreda och utvärdera bland annat informationen till fjärrvärmekunder, behovet av nya regler för ökad tydlighet och transparens gällande prisförändringar, samt möjligheten att definiera begreppet förhandling i fjärrvärmelagen.
Ei avser också att stärka kunden i förhandlingssituationen genom stödjande information och att undersöka behovet av en helhetslösning för kundskydd mot oskäliga prishöjningar, där både Prisdialogen och Fjärrvärmenämnden inkluderas. Slutligen överväger Ei införandet av krav på fjärrvärmeföretag att ta fram investeringsplaner och behovet av reglering av anslutningsavgifter.
Källa: Energimarknadsinspektionen