Sågverkskoncernen Vida, som är aktiv i Skåne, Småland och Västra Götaland och har nära samarbete med skogsägare, är nu en ny deltagare på Svenska kraftnäts växande marknad för stödtjänster tillsammans med Bixia och Sympower. Syftet är att genom att anpassa elanvändningen under korta perioder bidra till stabiliteten i elsystemet. Vida fick en snabb start som flexleverantör när Forsmark 3 hastigt stoppades i november.
Vida är en global leverantör av förädlade produkter från svensk skog och har varit kund hos Bixia sedan 2014. Sedan hösten 2014 köper Vida även el från solparken Hörby i Blekinge genom Bixia. Utöver detta stödjer sågverkskoncernen klimatet genom att minska koldioxidmängden i atmosfären, då skogen absorberar koldioxid och producerar utsläppsneutral energi från biprodukter från sågverken.
Nu tar Vida ett steg framåt på hållbarhetsområdet och blir en ny flexleverantör på Svenska kraftnäts stödtjänstmarknad, med hjälp av elbolaget Bixia som tar hand om budgivning, prissättning av tillgänglig kapacitet och hanterar kommunikationen med Svenska kraftnät. Teknikföretaget Sympower, en långvarig samarbetspartner med Bixia, agerar som teknisk aggregator.
Jonas Axelsson, teknisk chef för Vida, betonar vikten av att stödja elsystemet vid behov av frekvenshållning och ser det som en affärsmöjlighet för Vida att bidra med kapacitet. Vida har blivit godkänd som flexleverantör av Svenska kraftnät under hösten 2023. För närvarande utgör torkarna på sågverken Vida Borgstena, Vida Bruza och Vida Vislanda Vidas flexibla resurser, men fler sågverk kan övervägas i framtiden. Som flexleverantör bidrar Vida till stabiliteten i elsystemet genom att anpassa elanvändningen under korta perioder på flera sågverk när produktionen i elsystemet är otillräcklig i förhållande till förbrukningen.
Vida agerade omedelbart vid kärnkraftsstoppet den 25 november när Forsmark 3 stoppades på grund av generatorproblem och frekvensen i det svenska elsystemet sjönk till kritiska nivåer om 49,65 Hz. Vida ingrep bara några sekunder efter stoppet och aktiverade sågverkstorkarna på Vida Bruza, vilket avlastade nätet med cirka 0,7 MW. Frekvensen återhämtade sig efter två minuter och torkarna återgick till normal drift.
Behovet av en stödtjänstmarknad har ökat i takt med ökad användning av förnybar och väderberoende el. Elbolaget Bixia, en av de största köparna av förnybar och lokalproducerad el i Sverige, har aktivt deltagit på Svenska kraftnäts stödtjänstmarknad under de senaste åren. Eric Constantien, Försäljningsansvarig för Stora Företag och Producenter på Bixia, uttrycker engagemang för att involvera fler producenter och förbrukare på den framväxande marknaden för stödtjänster. Genom att bli flexleverantör via Bixia gör Vida en betydande insats för samhällsnyttan och den gröna omställningen, och tillsammans möjliggör de produktion av mer hållbar energi i framtiden.