Ferroamp har framgångsrikt implementerat dubbelriktad laddning på flera vanliga elbilsmodeller och går nu vidare med fälttester. Detta representerar ett betydande steg mot en ny och kostnadseffektiv lösning för Vehicle-to-Grid (V2G). Genom Ferroamps likströmsnät kan elbilen integreras som en del av fastighetens elsystem, vilket möjliggör användningen av elbilens batteri för att stödja både husets elförsörjning och elnätets stabilitet.
Björn Jernström, CTO och grundare av Ferroamp, förklarar att deras likströmsnät förenklar dubbelriktad laddning och gör elbilen till en allt-i-ett-lösning för olika funktioner, såsom stödtjänster och backup vid strömavbrott. En central utmaning i Vehicle-to-Grid-utvecklingen är omvandlingen mellan elbilens likström och elnätets växelström. Ferroamps system adresserar detta genom att använda en enklare DC/DC-laddare kopplad till likströmsnätet, med själva omvandlingen som utförs av EnergyHub, Ferroamps växelriktare.
Ferroamp-systemet möjliggör även att undvika vikten och högre produktionskostnaden som omvandlaren på bilen kan innebära. Denna flexibilitet gör det möjligt att integrera lösningen mer kostnadseffektivt. Tester med olika elbilsmodeller har visat lovande resultat, men det återstår fortfarande arbete innan lösningen når marknaden.
Björn Jernström betonar vikten av tydligare riktlinjer från biltillverkare angående användningen av deras bilar för V2G. Implementering av standardiserade protokoll för V2G i serietillverkade bilar är också nödvändigt. Ferroamps nya lösning kommer nu att genomgå fälttester inom ett utvecklingsprojekt med partners som Polestar, CTEK, Chalmers och Göteborg Energi. Dessutom kommer lösningen att testas inom ramen för EU-projektet RESPONSE i Åbo, fokuserat på innovativa och hållbara stadsutvecklingslösningar.