Under åren 2022 och 2023 har Energimarknadsinspektionen (Ei) undersökt hur ett antal elnätsföretag uppfyller kraven för mätning av el. Resultaten från tre olika tillsynsinsatser indikerar att många av dessa företag inte lever upp till de gällande kraven. Ei har sammanställt resultaten från granskningen i en rapport.
Sedan 2022 har Ei granskat elnätsföretag inom tre separata regelområden:
- Byte av mätmetod inom tre månader från kundens begäran.
- Tydligt meddelande till kund i samband med val av elhandelsföretag.
- Beräkning och rapportering av mätvärden för all överförd el.
Samtliga granskningar visar på brister i regelefterlevnad hos ett flertal elnätsföretag. Ei har meddelat förelägganden om åtgärd till de företag som uppvisat brister.
Finns brister hos flera elnätsföretag
Sammanfattningsvis visar Ei:s granskning följande inom de tre tillsynsinsatserna:
- Mätmetod: Åtta av trettio elnätsföretag levde inte upp till kraven om byte av mätmetod inom tre månader. Vanliga orsaker till försening var brister i företagens IT-system och att företagen inte har åtkomst till kunders mätarplats för att genomföra byte av elmätare.
- Tydlig information: Enligt mätföreskrifterna ska meddelande till kund i samband med val av elhandelsföretag vara tydligt då det fungerar som en kvittens på att valet har genomförts. Granskningen visar att en majoritet av de åtta elnätsföretagen inte levde upp till det kravet. Den vanligaste bristen var att det inte framkom tillräckligt tydligt varför meddelandet skickades till kunden.
- Mätvärden: En majoritet av de tio granskade elnätsföretagen hade brister i att mäta, beräkna och rapportera mätvärden för överförd el. Företag med flest saknade mätvärden under långa perioder rapporterade att problemet uppstod i samband med installation av nya elmätare. Teknik som används för insamling av mätvärden från äldre mätare slutar att fungera i takt med att nya elmätare installeras i ett område.
Det fullständiga resultatet finns att läsa i HÄR!
Källa: Energimarknadsinspektionen