Mercedes-Benz gör en oväntad sväng i sin färd mot en elektrifierad fordonsflotta. Företaget meddelade nyligen en försening av sina elektrifieringsmål med fem år, samtidigt som produktion och utveckling av förbränningsmotorer planeras fortsätta längre än tidigare förväntat, enligt nyhetsbyrån Reuters.
Ola Källenius, VD för Mercedes-Benz, framhöll företagets starka position för att fortsätta produktionen av förbränningsmotorer. Han avslöjade att Mercedes även planerar att fortsätta utveckla förbränningsmotorer längre än planerat.
Enligt den uppdaterade planen kommer en ny generation av förbränningsmotorer att leda Mercedes produktutbud långt in i nästa årtionde.
Målet skulle uppnås 2025
- Det verkar som att vår nya produktlinje är planerad till 2027, vilket tar oss väl förbi år 2030, sade Källenius enligt Reuters..
Ändrade Planer Enligt Mercedes senaste bedömningar väntas elektrifierade fordon utgöra hälften av företagets totala försäljning till 2030, inklusive Mercedes hybridmodeller.
Endast två år tidigare, 2021, trodde man att målet skulle uppnås redan 2025, främst genom försäljning av helt elektriska fordon.
Trots att många biltillverkares huvudkontor fortfarande har höga förväntningar på efterfrågan på elbilar, utgör de massiva produktions- och utvecklingsinvesteringarna som krävs för elektrifiering ett problem som ännu inte fullt ut har kunnat kompenseras av faktisk försäljning.
Fortsätter med förbränningsmotorer
Därför söker företaget mer tid genom att fortsätta produktionen av förbränningsmotorer.
Aktiekursen Stiger Källenius hade redan börjat förbereda marknaden för denna strategiförändring mot slutet av förra året. Han förutspådde då att elbilar inte skulle dominera den europeiska marknaden helt och hållet ens till 2030.
För närvarande står helt elektriska fordon för ungefär 11 procent av marknaden, medan hybrider utgör ytterligare 19 procent.
Återsköpsplan för aktier
Efter Källenius tillkännagivande steg aktierna för det lyxmärket med 5,9 procent. Senare samma dag meddelade Mercedes om en återköpsplan för sina aktier värd tre miljarder euro.
Källenius pekade på flera globala utmaningar som belastar Mercedes resultat. Han förutspår att produktionskedjans flaskhalsar och de spända relationerna mellan USA, Kina och EU kommer att påverka företagets prestation.
Källa: Reuters/Mercedes Benz