Pålitlig och säker kraftförsörjning är avgörande för företags möjligheter att vara långsiktigt lönsamma. Att som företag på egen hand ha full kontroll över verksamhetens elinfrastruktur är svårt i tider av kompetensbrist och snabb teknisk utveckling. För att hjälpa industrin att säkerställa driften och undvika kostsamma störningar erbjuder nu ABB konsultativa tjänster på eftermarknaden.
–Vi har märkt av en ökad efterfrågan på rådgivande konsultativa tjänster från våra kunder på senare år och nu har det blivit verklighet. ABB har tillgång till stor intern kompetens som vi nu kan föra ut till våra kunder för att höja driftsäkerheten i deras anläggningar, säger Daniel Weidenmark, servicechef på ABB:s affärsområde Electrification Service.
Vad innebär ABB:s nya konsultativa tjänster för kunden?
– ABB har alltid strävat efter att erbjuda innovativa och hållbara lösningar och att vara en pålitlig och erfaren partner som hjälper och stöttar våra kunder vid varje behov. Det som är nytt är att vi nu kan erbjuda en formell rådgivande tjänst där vi kommer ut till företag och ser över deras kraftanläggning och installerade bas, oavsett fabrikat, och lämna rekommendationer om åtgärder baserat på vad de vill uppnå med sin anläggning.
Som ett första steg erbjuder ABB Service den konsultativa tjänsten Tillförlitlighetsanalys och mer är att vänta framöver.
Tillförlitlighetsanalys: ett sätt att maximera driftsäkerheten
Så vad omfattar då den nya tjänsten Tillförlitlighetsanalys, eller Reliability services som det heter på engelska?
– Det går att göra en tillförlitlighetsanalys över såväl en hel anläggning som en viss typ av utrustning, det bestämmer kunden. Syftet är att ta fram ett detaljerat underlag över konditionen på kundens installationer för elkraftsförsörjning och ge rekommendationer som kan förlänga anläggningens drifttid, förbättra anläggningens tillförlitlighet och verksamhetens driftsäkerhet.
Det säger Thorbjörn Johansson, serviceingenjör på ABB Electrification, som redan har börjat utföra konsultuppdrag åt kunder inom detta område. Som konsult åker han ut till kunden och besiktigar det som ska analyseras på plats, går igenom service- och larmhistorik, samlar in information om var de olika delarna befinner sig i livscykeln, om det finns reservdelar att få tag på och hur kritiska olika produkter är i driften. Sedan sammanställs allt i en rapport, tillsammans med rekommenderade åtgärder.
– Elsystemet i en anläggning är lite som en levande organism. All utrustning blir föråldrad med tiden, den slits, uppgraderas och får nya funktioner i takt med att anläggningen utvecklas. Som kund kan det vara mycket svårt att hålla reda på statusen för alla ingående delar från olika tillverkare, samt när de bör ersättas, uppgraderas och underhållas, säger Thorbjörn Johansson.
Underhållsbudget för långsiktig planering – en investering som lönar sig på sikt
Att ha en föråldrad produkt som skyddar en icke-kritisk tillgång behöver i sig inte vara något problem, där innebär ett avbrott i driften kanske ingen större ekonomisk påverkan. Men att ha en föråldrad produkt som matar ett kritiskt produktionsavsnitt kan däremot ha förödande konsekvenser, säger Daniel Weidenmark:
– Avbrott kan bli mycket kostsamma, och det vi vill lyfta fram är att förebyggande underhåll, ett väl genomtänkt reservdelslager och en långsiktig uppgraderingsplan är betydligt mer ekonomiskt på lång sikt än reaktivt underhåll. Många kontaktar oss först när något allvarligt har inträffat, men då är det ofta redan för sent.
För att stötta beslutsfattande och långsiktig planering ingår det i ABB:s Tillförlitlighetsanalys en detaljerad och tidsbaserad underhållsbudget, med prisindikation för respektive föreslagen åtgärd. Därmed blir det enklare att inkludera underhållet i driftbudgeten.
Effektivt och prisvärt med serviceavtal
Idag är den effektivaste vägen till långsiktigt optimerad service av en elanläggning att teckna avtal med ABB. I ett skräddarsytt serviceavtal kan till exempel supporttjänster, beredskap, förbyggande underhåll och analystjänster såsom termografering ingå.
– Att teckna serviceavtal är effektivt och prisvärt. Baserat på våra expertbedömningar skapar vi kundanpassade lösningar med genomtänkta underhållsplaner som matchar kundens behov och
optimerar tillgängligheten på anläggningen. Med hjälp av mätdata från våra digitala produkter möjliggörs dessutom ett underhåll där kundens anläggning servas precis så som dess tillstånd kräver, säger Daniel Weidenmark.
Genom att digitalisera det befintliga energisystemet och koppla samman det med ABB:s digitala plattform och molntjänst ABB Ability Asset Manager blir det lättare för kunden att få en överblick över sin elanläggning. Analysen och översynen av elsystemets olika delar gör det förebyggande och kontinuerliga underhållet enklare att sköta och mer kostnadseffektivt.
– Kraven på driftsäkerhet och hållbarhet är ständigt ökande i dagens samhälle. Med ett serviceavtal i ryggen kan våra kunder fokusera på det de gör bäst. Deras verksamhet är ju att serva sina kunder – vårt jobb är att säkra deras tillgång till problemfri elförsörjning, säger Daniel Weidenmark.
Vill ert företag ha hjälp med en tillförlitlighetanalys kontakta ABB.
Daniel Weidenmark,
Servicechef på ABB:s division Electrification Service
daniel.weidenmark@se.abb.com
+46 (0)70 275 81 26
Thorbjörn Johansson,
Serviceingenjör på ABB Electrification
thorbjorn.johansson@se.abb.com
+46 (0)72 205 41 33