Citroën är bland de första med Citroën ë-C3. Tyvärr verkar bilen vara drabbad av klassiska mjukvaruproblem redan innan den lanseras. Bortsett från det så ser bilen ut som en succé.
Komfort, utrymme och tidlös design är den röda tråden i Citroën C3. El- och bensinversionen är helt identiska, förutom att den elektriska har en blå logotyp.
Sällan har många varit så exalterade inför ett första möte med en ny bil, som fallet är med Citroën ë-C3 i elversionen, som med ett pris på 270 000 svenska kronor och ett dussin tusen till för en välutrustad modell ser ut som ett europeiskt genombrott i den nya populära elbilsklassen.
Liknar inte elbil
Som den står i solen ser den ut som det många har väntat på: en elbil som är prisvärd och med bra rymlighet och en design som inte skriker elbil.
Nej, C3:an ser bara ut som en vanlig bil med en charmig design, fokuserad på något praktiskt och funktionellt. Det är lite VW T-Cross om formen, och det är bara menat på ett positivt sätt.
Elektrisk Mini med 3 dörrar
Electric Mini är tunn tekniskt sett, men har också fyllig charm. Mini rullar ut nya modeller i en offensiv som aldrig tidigare skådats. Nästa bil är den klassiska Mini Cooper med tre dörrar. Bilen är byggd i Kina, men charmen är intakt även om tekniken är under genomsnittet.
Den femte generationen av den ikoniska Mini håller sig självklart till de tidigare formspråket. De största förändringarna finns i interiören, där en digital upplevelse väntar insvept i ren retro.
Är européerna verkligen redo för den kinesiska invasionen av elbilar? Frågan är mycket relevant, eftersom konsumenterna tvekar att köpa kinesiska bilar, och under tiden uppgraderar de klassiska européerna med nya elbilar, närproducerade och i storlekar som konsumenterna efterfrågar.
Bland de nya elbilarna med europeiska märken på framsidan är ett antal tillverkade i Kina, men insvepta i europeisk design och historia.
Källa: Mini News