Norges dominerande telekomföretag Telenor startade ett kristeam nyligen, efter att hundratusentals kunder plötsligt slogs offline och inte kunde kommunicera. Telenors tjänstemän hävdar nu att problemen har åtgärdats och att de inte tror att hacking låg bakom dem.
Telenors huvudkontor på Fornebu utanför Oslo rapporterade att all verksamhet normaliserades efter ett nätverksavbrott. Tjänstemän hävdar att de inte har några indikationer på att hacking var inblandat.
– Anledningen till den instabilitet som vissa kunder upplevde var ett fel i en komponent i en central anslutning i vårt nät, sa Telenors presschef Anders Krokan nyligen. Han sa till tidningen VG att Telenors tjänstemän nu undersökte händelseförloppet som gjorde det omöjligt att skicka sms eller logga in på internet.
Krokan sa att företaget också hade hela sitt nätverk under övervakning för att säkerställa dess stabilitet. Han rådde kunder som fortfarande hade problem att starta om sina routrar eller att sätta sina mobiltelefoner i flygläge ("flygläge" på vissa telefoner) och sedan återställa dem till det normala.
– Det kan vara en bra idé oavsett om man har haft problem eller inte, bara för att säkra verksamheten, säger Krokan till VG.
Hackningsmisstankar
Det omfattande nätverksavbrottet väckte omedelbart misstankar om hackning eller sabotage, med tanke på de aktuella europeiska politiska konflikterna och hoten från Ryssland.
Det orsakade allvarliga problem för enskilda kunders kommunikations- och ambulanstjänster i hela landet, hemsjukvård och betalterminaler. Elektriska apparater och skotrar slogs ur drift liksom självbetjäningsbutiker som förlitade sig på automatiserade betalningssystem. Sjukhus i Oslo förlorade sina GPS-system och kunde inte skicka några ambulanser.
Krokan hävdade att det inte fanns några tecken på att Telenor utsatts för hackningsförsök eller andra former av sabotage. Företaget tillsatte ett kristeam lördag kväll för att ta itu med problemen. Bjørn Amundsen, direktör för nättäckning för Telenor, betonade dock att "det gör vi alltid i händelse av sådana här incidenter."
Normalisering
Men när de mesta av problemen upphörde och mobiltrafiken fortsatte som vanligt bad Telenor om ursäkt för besväret men sa att systemen "normaliserades" och att det inte fanns något behov av att upprätta särskilda kundtjänstlinjer.