Den tekniska utvecklingen av elektriska bussar i Europa har tagit stora kliv framåt de senaste åren, enligt en ny studie kallad "Electrification trends in local public transport" som utförts av Motus-E i samarbete med Eurac Research och Sustainable Bus. Studien visar på en imponerande ökning av batterikapaciteten i stadstrafikens elbussar.
Under en fyraårsperiod har den maximala batterikapaciteten för 12-metersbussar på den europeiska marknaden ökat med 34%. Från 2020 till 2024 har antalet bussmodeller med batterier på över 400 kWh ökat niofalt, från tre till 27 modeller. Denna kraftiga ökning gör att elbussarna kan köra längre sträckor på en enda laddning, vilket förbättrar deras operativa räckvidd och gör dem mer praktiska för både stads- och regiontrafik.
Utvecklingen inom batterikemi är också noterbar. Litiumjärnfosfat (LFP)-batterier blir allt vanligare, tack vare sin kostnadseffektivitet jämfört med nickel-mangan-kobolt (NMC)-batterier och sina förbättringar i energitäthet. Dessutom har introduktionen av "cell-to-pack"-produkter, där battericeller integreras direkt i fordonets ram, lett till bättre utnyttjande av utrymme och förbättrad strukturell integritet samt energieffektivitet hos elbussarna.
Elbussar i Sverige och deras framtid
I Sverige har antalet elbussar vuxit stadigt över de senaste åren. Enligt statistik från Sveriges bussföretag rullade över 400 elbussar i landet år 2023, och detta antal förväntas öka i takt med att fler städer och regioner satsar på att göra kollektivtrafiken grönare.
Motus-E, en italiensk branschorganisation bestående av industriaktörer, yrkesverksamma inom bilindustrin, akademiska institutioner och föreningar, står bakom studien. Organisationens mål är att påskynda övergången till elektrisk mobilitet. Studien förutspår att den italienska bussflottan år 2050 kommer att bestå av 88% elektriska fordon och 9% vätgasfordon.
Batterikapaciteten växer och fler modeller tillkommer
- Vi har nu alla förutsättningar för att helt fånga trenden mot e-mobilitet i Italien, börjande med möjligheten att ersätta bussar med förbränningsmotorer 1:1 tack vare den betydande ökningen i autonomi för batteridrivna bussar, säger forskarna i studien.
Projektledare Dr. Nicolas Flores-Herr vid Fraunhofer IAIS understryker vikten av denna utveckling:
- Det här är en avgörande tid för övergången till hållbara och stabila energisystem i städer över hela Europa. Vi är stolta över att leda denna förändring och stötta våra kunder och samhällen genom den pågående energiomställningen.
Källa: Sustainable Bus
4