I Europa växer oron i bilindustrin över batteriproduktionens framtid. En svagare än förväntad efterfrågan på elbilar har lett till att planerade batterifabriker försenas. Flera branschrepresentanter varnar nu för konsekvenserna av att produktionskapaciteten inte matchar den faktiska efterfrågan.
Batteritillverkning är avgörande för övergången till eldrivna fordon, men många europeiska biltillverkare är fortfarande beroende av battericeller från Kina och Korea.
- Vi behöver en europeisk lösning för battericeller. När jag hör att europeiska biltillverkare skjuter upp bygget av cellfabriker i Europa är det en katastrofal utveckling, säger Michael Brecht, ordförande för Daimler Trucks arbetarråd, till Handelsblatt.
Kina och Korea drar fördelar av Europas tvekan
Trots ambitioner att minska beroendet av icke-europeiska leverantörer står industrin inför svåra beslut. I början av juni meddelade batteriföretaget ACC, finansierat av Mercedes-Benz och Stellantis (ägare till Opel och Peugeot), att de pausar sina planer på att bygga batterifabriker i Kaiserslautern och Termoli.
Efterfrågan på elbilar inte i linje med förväntningar
Ett parallellt problem är att svenska Northvolt förlorade ett leveransavtal värt två miljarder euro från BMW på grund av leverans- och kvalitetsproblem. BMW har dock valt att fortsätta samarbetet med Northvolt för att undvika för stor beroende av icke-europeiska leverantörer.
- BMW Group är fortfarande mycket intresserad av att en kraftfull tillverkare av battericeller etablerar sig i Europa, förklarar företaget.
Sådana händelser visar på de svårigheter som europeiska biltillverkare står inför när det gäller att säkerställa en tillförlitlig och hållbar leveranskedja för battericeller. Utan robust lokal produktion riskerar europeiska tillverkare att hamna i en beroendeställning till leverantörer från Asien, vilket kan påverka både kostnader och leveranssäkerhet.
Med denna bakgrund fortsätter debatten om hur Europa bäst kan balansera ambitionen att vara en ledare inom elektrifiering av transportsektorn med den praktiska verkligheten av global tillverkning och handel.
Källa: Handelsblatt
4