Energibolaget Equinor planerar att etablera och driva ett nytt områdesomfattande beredskapssystem för den sydvästra delen av Barents hav. Det nya systemet kommer att tillföra ytterligare resurser, expertis och kapacitet, vilket stärker säkerheten och beredskapen i detta havsområde.
– Säkerhet är vår främsta prioritet, och vi måste ha ett robust beredskapssystem på plats där vi är verksamma. Tillsammans med andra operatörer, myndigheter och leverantörer har vi under femtio år utvecklat beredskapen för fälten i Nordsjön och i Norska havet. Med Johan Castberg-fältet som kommer i drift mot slutet av året och ökad aktivitet i norr, etablerar vi nu ett områdesomfattande beredskapssystem i Barents hav, säger Grete B. Haaland, Equinors senior vice president för Exploration & Production North.
Samarbete för ökad säkerhet
Detta initiativ sker i samarbete med Vår Energi, operatör för Goliat-fältet, och är ett resultat av Barents Sea Operation Cooperation (BASOP). Den norska Sjöfartsmyndigheten har godkänt etableringen av det nya systemet, som förväntas vara operativt från den 1 januari 2025.
Den befintliga beredskapen i Barents hav, som redan är god, kommer att förstärkas ytterligare genom det nya systemet. Det är utformat för att hantera incidenter i ett havsområde som kännetecknas av långa avstånd, hårda väderförhållanden och betydande naturresurser. Lösningen möjliggör samverkan och delning av gemensamma resurser, och andra företag kan komma att ansluta sig i framtiden.
Förstärkning av räddningsinsatser
En viktig del av den nya beredskapen är bygget av ett nytt räddningsfartyg (ERRV) som kommer att göra en betydande skillnad. Grete B. Haaland förklarar vidare:
– "Detta kommer att bidra till förbättrad säkerhet och stärkt beredskap för fisket och andra användare av havet i detta område. Vi kommer bland annat att bygga ett nytt räddningsfartyg som kommer att ha betydande kapacitet. Vi har arbetat nära fiskeflottan i beredskapsarbetet i Barents hav sedan starten av Goliat-fältet, där vi är licensinnehavare."
Viktiga komponenter i det nya systemet
Det områdesomfattande beredskapssystemet för sydvästra Barents hav inkluderar flera kritiska element:
- En "allväders sök- och räddningshelikopter" (AWSAR) av typen S-92, stationerad vid Hammerfests flygplats.
- Tre räddningsfartyg utrustade med oljeutsläppsberedskap enligt NOFO-standard. Ett fartyg är dedikerat till Goliat-fältet, ett annat till Johan Castberg-fältet, och ett gemensamt räddningsfartyg för hela området.
- Equinor planerar att bygga ett nytt räddningsfartyg med IMR-kapacitet (inspektion, underhåll och reparation) för att bidra till säkerhet, korta insatstider och inspektioner.
- Långsiktigt mål om snabbare insatstider för sök- och räddningsoperationer samt förbättrad medicinsk beredskap i området.
- Kontinuerlig övervakning av hav och isförhållanden.
- Övervakning och uppföljning från Equinors driftcentral i Bergen, med fysisk infrastruktur, digitala system och bemanning dygnet runt.
- Ökad samverkan, central samordning och gemensamma avtal mellan de företag som ingår i det områdesomfattande beredskapssystemet.
- Oljeutsläppsutrustning vid NOFO-basen i Hammerfest som kan mobiliseras för försörjningsfartyg (PSV).
Områdesomfattande beredskap
Detta beredskapssystem innebär att det finns sök- och räddningshelikoptrar, välutrustade räddningsfartyg och ett maritimt övervakningscenter som hanterar beredskapen för flera installationer inom ett definierat område. Systemet är dimensionerat för att hantera incidenter kopplade till Equinors verksamhet. Genom det norska operatörsförbundet NOFO har Equinor även tillgång till ytterligare resurser för oljeutsläppsberedskap längs hela den norska kusten.
Sök- och räddningstjänst (SAR)
Sök- och räddningstjänsten är en nyckelkomponent i det områdesomfattande beredskapssystemet, utformat för att hantera definierade risker och olyckssituationer enligt Petroleumslagen. Nationella myndigheter kan också begära assistans från SAR-tjänsten vid incidenter inom andra verksamheter till havs och längs kusten.
Under 2023 genomförde SAR-helikoptrarna som opererar för Equinor cirka 400 uppdrag, varav 40 på uppdrag av det gemensamma räddningskoordineringscentret (JRCC). SAR-helikoptrar har normalt en besättning på fem personer: två piloter, en vinschoperatör, en räddningsman och en SAR-sjuksköterska. Equinor har för närvarande fem SAR-baseringar för helikoptrar, inklusive basen i Hammerfest som delas med Vår Energi.
Räddningsfartyg och oljeskyddsberedskap
Equinor har för närvarande sju räddningsfartyg (ERRV) i drift på den norska kontinentalsockeln. Vid starten av det nya områdesomfattande beredskapssystemet i Barents hav kommer tre fartyg att vara knutna till detta område: ett fartyg dedikerat till Vår Energi-opererade Goliat-fältet, ett fartyg dedikerat till Johan Castberg, och ett flexibelt ERRV.
Dessa fartyg är utrustade med två MOB-båtar (man överbord), brandsläckningsutrustning, bogserkapacitet och ett nödsjukhus. De har också oljeutsläppsutrustning som bojar och skimmers, samt lagringskapacitet för återvunnet spillolja enligt NOFO-krav, och oljeutspädningsutrustning.
Equinors breda verksamhet
Equinor är ett ledande energibolag med verksamhet inom olje- och gasutvinning, förnybar energi och energilagring. Företaget har en stark närvaro i Norge men är också verksamt globalt med stora projekt i flera länder. Equinor strävar efter att bli ett globalt ledande företag inom förnybar energi, med särskilt fokus på vindkraft och koldioxidlagring.
Equinors etablering av det områdesomfattande beredskapssystemet i Barents hav är ett exempel på företagets engagemang för säkerhet och hållbarhet i sin verksamhet. Genom att investera i ny teknik och utöka sin kapacitet inom beredskap och räddning, stärker Equinor sin position som en ansvarstagande aktör i energiindustrin, både i Norge och internationellt.
Källa: Equinor