Energimyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att utvärdera Fjärrvärmenämndens funktion och effektivitet.
Utredningen visar att Fjärrvärmenämnden inte fungerar som avsett och inte har bidragit till att öka förtroendet mellan marknadens aktörer eller stärka kundernas ställning gentemot fjärrvärmeföretagen. Därför föreslår Energimyndigheten att nämnden läggs ned.
Kunder och fjärrvärmeföretag uttrycker båda missnöje. Nämnden har endast befogenhet att medla mellan kunder och fjärrvärmeföretag men kan inte bedöma eller påverka prishöjningar, vilket ofta är ett krav från kunderna.
Maria Westrin, chef för enheten energimarknader på Energimyndigheten, förklarar: ”En väl fungerande fjärrvärmemarknad är avgörande för både energisystemets funktion och försörjningstryggheten. För att kunder ska ha förtroende för fjärrvärme och kunna vända sig någonstans vid problem, är det viktigt att det finns en effektiv lösning. Vår analys visar att Fjärrvärmenämnden i sin nuvarande form inte uppfyller detta.”
Fjärrvärmeföretag upplever också problem, eftersom prishöjningar inte kan genomföras förrän medlingen är avslutad, vilket kan leda till ekonomiska svårigheter om bränslekostnaderna inte täcks.
Att nämnden används för att skjuta upp prishöjningar är inte i linje med dess syfte. Det är viktigt att hitta bättre lösningar för att stärka kundernas position på marknaden. Energimarknadsinspektionen bör därför utreda nya verktyg för att förbättra kundskyddet på fjärrvärmemarknaden.