I början av september började kollektivtrafikoperatören Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) ta i bruk de första ledade vätgasbussarna från Solaris i stadstrafiken. Dessa bussar är en del av en beställning som gjordes i september förra året, vilket är det tredje samarbetet mellan de två företagen. Beställningen omfattar totalt 18 ledade bussar med bränsleceller.
De åtta nya Solaris Urbino 18 vätgasbussarna har nu anslutit sig till RVK:s befintliga flotta som redan består av 46 vätgasbussar från Solaris. Dessa nya tillskott är 18 meter långa ledade bussar, och RVKflotta av vätgasdrivna fordon fortsätter att växa. I mars i år lade RVK en ny beställning på ytterligare 20 vätgasbussar – nio som är 12 meter långa och elva som är 18 meter. När alla leveranser är genomförda kommer RVK att ha en flotta på 84 vätgasdrivna Solarisbussar, vilket gör den till den största i Europa.
Ny teknik och hög kapacitet
De levererade ledade vätgasbussarna är utrustade med ett bränslecellsystem på 100 kilowatt. Bussmodellen, Urbino 18 hydrogen, kan tankas med över 50 kilo gasformig vätgas som förvaras i åtta tankar placerade på taket. Den modulära drivlinan eliminerar behovet av ett traditionellt motorrum, vilket i sin tur ger mer utrymme för passagerare.
Bussarna har även ett högpresterande luftkonditioneringssystem med värmepumpsfunktion, ett avancerat övervaknings- och passagerarinformationssystem samt flera förarsupportsystem som underlättar arbetet.
Europas största vätgasbussflotta
När alla beställda fordon är på plats kommer RVK att ha Europas största flotta av vätgasbussar, en milstolpe som markerar ett betydande steg mot renare kollektivtrafik i regionen.
Källa: Sustainable Bus