Italien uppmanar Europeiska unionen att pausa eller skjuta upp sitt planerade förbud mot försäljning av bilar med förbränningsmotorer från år 2035. Enligt den italienska regeringen riskerar detta beslut att leda till en kollaps för landets bilindustri.
Den italienska regeringen, som leds av premiärminister Giorgia Melonis högerkoalition, beskriver förbudet som "absurt". Energi- och miljöminister Gilberto Pichetto Fratin menar att förbudet måste omprövas för att undvika allvarliga konsekvenser för den inhemska bilindustrin.
EU:s plan innebär att alla bilar som säljs i unionen efter 2035 måste vara helt koldioxidfria, vilket i praktiken utesluter alla former av hybrider, plug-in hybrider, bensin- och dieseldrivna bilar. Endast el- och vätgasdrivna fordon kommer att vara tillåtna. Italiens regering menar att konsumenterna bör ha rätt att välja mellan olika teknologier när de strävar efter att minska utsläppen, snarare än att tvingas övergå till ett enskilt alternativ.
Industrin under press
Italiens bilindustri, med starka varumärken som Fiat, Maserati och Ferrari, står inför stora utmaningar i omställningen till elbilar. Trots att några modeller som Fiat 500e och Maserati GranTurismo Folgore har introducerats på marknaden, är dessa företag fortfarande långt ifrån att vara ledande inom elbilssegmentet.
Konkurrensen från kinesiska elbilstillverkare och andra europeiska aktörer, särskilt från Tyskland, har dessutom ökat trycket på de italienska märkena. Tyska tillverkare som Volkswagen, Mercedes och BMW har redan gjort stora investeringar och har ett större marknadsfäste inom elbilssektorn, även om även de står inför utmaningar. Volkswagen kämpar med svagare försäljning, medan Mercedes har fått omorientera sin strategi efter dålig respons på sin EQ-serie.
Italiens oro växer
Italiens oro grundar sig i att den inhemska bilindustrin kan drabbas hårdare än andra länder av det föreslagna förbudet. Speciellt lyx- och sportbilstillverkare som Ferrari riskerar att tappa marknadsandelar, eftersom efterfrågan på eldrivna superbilar hittills varit svag. För dessa företag kan övergången till elektrifiering bli både dyr och svår, särskilt om konsumenterna fortsätter att föredra förbränningsmotorer i högpresterande bilar.
Medan elbilar har ökat i popularitet, har den globala efterfrågan inte mött de optimistiska prognoser som många tillverkare hoppats på. Detta har lett till minskad försäljning och fabriksnedläggningar i Europa, vilket gör att Italiens krav på att ompröva EU:s förbud kan mötas med större förståelse i år än tidigare.
Europa mot USA – en splittrad marknad
Samtidigt som EU håller fast vid sina nollutsläppsmål finns en oro för att den globala marknaden kan utvecklas olika beroende på politiska förändringar. Om USA väljer att backa från sina klimatmål efter nästa presidentval, kan europeiska tillverkare stå inför en marknad där USA fortsatt efterfrågar förbränningsmotorer, medan de tvingas anpassa sig till en strikt nollutsläppsmarknad i Europa.
Denna potentiella splittring skapar ytterligare osäkerhet för tillverkare, som redan kämpar med att planera sina strategier för de kommande åren. För bilindustrin, oavsett om man stödjer en strikt klimatpolitik eller inte, är klarhet och förutsägbarhet avgörande för att kunna planera investeringar och framtida produktion.
Analys: bilindustrin i osäkerhet
Den italienska regeringens varning om en "industriell kollaps" belyser den djupa oro som många biltillverkare känner inför framtiden. Med ett starkt tryck på att övergå till elbilar och vätgasdrivna fordon finns en risk att stora delar av Europas bilindustri kan drabbas hårt, särskilt de länder och företag som hittills haft svårt att anpassa sig till den nya teknologin.
Frågan är hur EU kommer att hantera dessa farhågor och om Italiens krav på att pausa eller ompröva förbudet kommer att tas på allvar. Övergången till eldrivna fordon är en nödvändighet i kampen mot klimatförändringar, men samtidigt står Europas bilindustri inför en av sina största omställningar någonsin.
Källa: Reuters