Trots att bilmarknaden i Kina går trögt för femte månaden i rad, visar elbilar och laddhybrider fortsatt stark tillväxt och har nu passerat en viktig milstolpe. För första gången står dessa bilar för över 50 % av alla nyregistreringar.
Trots den övergripande nedgången på marknaden har elbilar och laddhybrider fortsatt att öka sin andel av den totala bilförsäljningen i Kina. I augusti ökade försäljningen av dessa fordon med hela 42 %, och de nådde en historisk milstolpe när deras marknadsandel översteg 50 %. Totalt stod fordon med elektriska drivlinor för 53,5 % av nyregistreringarna under månaden.
Byd och Tesla når nya rekord
Den kinesiska elbilstillverkaren Byd, en av de största aktörerna på marknaden, satte nya försäljningsrekord under augusti. Även Tesla såg sin bästa försäljningsmånad hittills under året, vilket visar att efterfrågan på elbilar är fortsatt stark, trots en svagare totalmarknad.
En av anledningarna till den ökade efterfrågan på elbilar är en statlig subventionskampanj. Kinesiska bilköpare som väljer att byta ut sin förbränningsmotor mot en elbil får en rabatt på motsvarande 2 500 euro vid köpet. För dem som byter till en mer miljövänlig förbränningsmotorbil finns också stöd, även om det är något lägre – cirka 1 900 euro.
Billigare elbilar på väg
För att stimulera bilförsäljningen ytterligare har flera stora kinesiska elbilstillverkare, som Nio och Xpeng, nyligen lanserat nya lågprisvarianter av sina modeller. Detta är ett försök att locka fler köpare, särskilt i den prispressade bilmarknaden. Dock finns farhågor om att de billigare elbilarna kan förvärra den redan hårda konkurrensen och de priskrig som råder på marknaden.
Enligt statistik från den kinesiska bilhandlarnas branschorganisation led över hälften av återförsäljarna förluster i juli på grund av priskriget. De sänkta priserna har lett till minskade marginaler, vilket gör det svårt för många återförsäljare att gå runt ekonomiskt.
Kina ökar exporten av elbilar
Trots inhemska svårigheter växer Kinas elbilsproduktion stadigt och exporten ökar i snabb takt. Under augusti ökade exporten av kinesiska bilar med 24 % jämfört med året innan. Detta var en uppgång från juli, då ökningen var 20 %. De kinesiska tillverkarna fortsätter alltså att satsa på internationella marknader för att kompensera för den trögare efterfrågan på hemmaplan.
Kinas roll som global ledare inom elbilsindustrin blir allt tydligare, och även om den inhemska marknaden möter utmaningar, fortsätter landet att expandera sitt inflytande internationellt.
Framtiden för elbilsmarknaden i Kina och globalt
Kinas satsning på elbilar har redan satt landet i en ledande position inom den globala omställningen mot elektrifiering. Med fortsatt stöd från staten och investeringar i forskning och utveckling, förväntas landet befästa sin ställning som världens största producent och exportör av elbilar.
Men utmaningar finns. Den inhemska marknaden står inför ekonomiska svårigheter, och priskriget riskerar att driva många tillverkare och återförsäljare mot ekonomiska problem. Samtidigt ökar konkurrensen från utländska aktörer, och kinesiska företag måste fortsätta innovera för att behålla sitt övertag både hemma och utomlands.
Frågan är nu om de kinesiska tillverkarna kan fortsätta leda utvecklingen och övervinna de utmaningar de står inför på hemmamarknaden, samtidigt som de expanderar internationellt.
Källa: Tekniikka ja Talous