EU har meddelat att högst en fjärdedel av elektrolysatorutrustningen får komma från Kina i den kommande auktionsomgången för subventioner från den europeiska vätgasbanken. Detta innebär att budgivare måste bevisa att mindre än 25 procent av elektrolysatorstaplarna, inklusive ytbehandling, cellproduktion och montering, har sitt ursprung i Kina.
Denna regel, som offentliggjorts i ett slutgiltigt villkorsdokument, grundar sig på den ökade risken att EU:s gröna vätgassektor skulle bli alltför beroende av utrustning från ett enda land utanför EU. Detta kan hota leveranssäkerheten inom regionen. I dagsläget tillverkas redan mer än hälften av världens elektrolysatorer i Kina, men de används främst för inhemska projekt.
– Vi vill säkerställa att vi inte bygger vår gröna energiomställning i ett enda land, förklarade Wopke Hoekstra, EU-kommissionär för klimatfrågor, när han presenterade de nya reglerna.
Separat finansiering för sjöfartssektorn
I denna auktionsomgång kommer det att finnas två olika budgetpotter. Den första potten, på en miljard euro, är avsedd för projekt med vilket slutmål som helst, medan en separat budget på 200 miljoner euro är reserverad specifikt för projekt som ska användas inom sjöfartssektorn. Detta inkluderar bland annat användning av vätgas och dess derivat för bunkringsaktiviteter i hamnar inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
Nya regler för att minska beroendet av Kina
För att projektet ska betraktas som tillhörande sjöfartssektorn måste det uppfylla kriterier som anges i dokumentet:
– Ett slutförbrukningsprojekt betraktas som tillhörande sjöfartssektorn om den producerade vätgasen eller dess derivat används i bunkringsverksamhet inom hamnar i EES, står det i villkoren.
Syfte att stärka den europeiska vätgasmarknaden
Med dessa nya regler hoppas EU skapa en mer stabil och säker leveranskedja för den snabbt växande vätgassektorn i Europa. Det är viktigt att den gröna energiomställningen sker utan alltför stort beroende av externa aktörer.
Källa: Hydrogen Insight