Lastbilstillverkaren Ashok Leyland förväntar sig att de första lastbilarna med vätgasmotor ska rulla av produktionslinjen inom två år. Detta indikerar en något långsammare utveckling än förväntat, troligen på grund av låg efterfrågan, enligt en analytiker som talade med Hydrogen Insight.
N Saravanan, teknikchef på Ashok Leyland, har meddelat att företaget planerar en kommersiell lansering av den nya vätgaslastbilen inom de kommande arton till tjugofyra månader, när de pågående testerna är slutförda. Den nya tillverkningsanläggningen i Lucknow, där vätgaslastbilar och andra fordon med nollutsläpp ska produceras, beräknas vara färdig nästa år.
Samarbete med Reliance Industries
Ashok Leyland har utvecklat en förbränningsmotor med vätgasdrift (H2-ICE) tillsammans med det indiska konglomeratet Reliance Industries sedan 2022, och de lanserade den första prototypen av lastbilen i februari 2023. Enligt transportforskningsföretaget Interact Analysis förväntas omkring fyrtio nya H2-ICE fordon registreras under 2024, där sjuttiofem procent av dessa beräknas registreras i Indien, tack vare arbetet från Ashok Leyland och den amerikanska motortillverkaren Cummins, som nu driver en H2-ICE fabrik i Indien i samarbete med Tata Motors.
Långsammare framsteg än väntat
Jamie Fox, huvudanalytiker på Interact Analysis, nämnde att de lastbilar som redan byggs för tester och demonstrationer kommer att utgöra de förväntade fyrtio H2-ICE registreringarna för året. Trots att Ashok Leylands senaste tidsplan inte innebär någon betydande försening av företagets mål att massproducera lastbilar med väte motor, tyder det på att utvecklingen kan vara långsammare än förväntat.
- De skulle kunna producera lastbilarna snabbare om efterfrågan och den stödjande infrastrukturen var stark, men med de höga kostnaderna för att driva dessa fordon kan efterfrågan vara låg, tillade han.
- Vi förväntar oss att motorfordon med vätgasmotor endast kommer att utgöra en liten procentandel av marknaden.
Tidigare i år avslöjade Ashok Leyland planer på att uppgradera omkring fem tusen lastbilar som tillhör Reliance för användning inom konglomeratets verksamhet, där alla lastbilar ska vara utrustade under 2024.
Källa:
Hydrogen Insight