Ett nytt projekt för att producera över 250 000 ton hållbart flygbränsle per år i Rotterdam har presenterats av den nederländska utvecklaren Power2X och lagringsföretaget Advario. Bränslet kommer att tillverkas från metanol baserad på grön vätgas.
Enligt EU:s RefuelEU-lagstiftning måste minst 1,2 procent av flygbränslet som används på flyg från EUflygplatser vara tillverkat med förnybar vätgas senast 2030. Power2X och Advario förväntar sig att deras projekt kommer att täcka minst 40 procent av efterfrågan på detta grön vätgasbaserade flygbränsle i Europa till dess. Något slutgiltigt investeringsbeslut för den 1,5 miljarder euro dyra anläggningen har dock ännu inte fastställts.
Plats för det nya projektet
Den nya hubben kommer att utvecklas på en 26 hektar stor plats i Rotterdams hamn, som Advario förvärvade från Aluchemie år 2023. De återstående byggnaderna på platsen förväntas vara rivna senast 2025, varefter Advario kan inleda byggandet av de nya anläggningarna. Projektet ligger nära befintliga rörledningar för både vätgas och koldioxid, vilket kommer att underlätta produktionen av e-bränslen.
Dock kommer anläggningen inte att producera vätgas eller metanol på plats. En talesperson för Power2X bekräftar att man kommer att använda 750 000 ton metanol årligen, som både hämtas lokalt och importeras, förutsatt att den är framställd med vätgas som uppfyller EU:s krav på förnybar vätgas. Den exakta fördelningen mellan metanolkällor från Europa och andra regioner har dock inte preciserats.
Pris och påverkan på biljettpriser
En talesperson från Power2X, som stöds av den kanadensiska pensionsfonden Canada Pension Plan Investment Board, uppgav inte heller något specifikt pris för syntetiska flygbränslen baserade på grön vätgas. Han kommenterade dock att bränslekostnader vanligtvis utgör mellan 20 och 30 procent av det totala biljettpriset, och att införandet av en liten andel syntetiskt flygbränsle sannolikt bara skulle höja biljettpriserna med några få procent.
EU:s krav och sanktioner
RefuelEU ställer också upp strikta straff för bränsleleverantörer och flygbolag som inte uppfyller målet på 1,2 procent förnybart flygbränsle. Dessa böter kommer att fastställas av Europeiska kommissionen senast 2027, men enligt regleringen måste de vara minst dubbelt så höga som prisskillnaden mellan syntetiskt och konventionellt bränsle, multiplicerat med varje ton av bränsleunderskott.
Trots dessa krav har flera föreslagna projekt för syntetiskt flygbränsle stött på problem på grund av höga kostnader och otillräcklig marknadsutveckling. Förra veckan skrotade Uniper officiellt sitt projekt SkyFuelH2 i Sverige, och Orsted drog sig ur konsortiet Green Fuels for Denmark.
Källa: ReFuel European Union