Tyska förbundsministeriet för Transport och digital infrastruktur beviljat Siemens och RWTH Aachenuniversitetet 12 miljoner euro som stöd för utveckling av effektivare bränsleceller, vilket skulle ge en längre livscykel och högre effektdensitet. Och som även kunde användas för järnvägstransporter.
I november 2017 meddelade Siemens och den kanadensiska bränslecellstillverkaren Ballard Power Systems att företagen hade undertecknat ett samarbetsavtal om utveckling av ett 200 kilowatt starkt bränslecellsystem som skulle integreras i Siemens Mireo multipel – tåg för kommersiell tjänst senast 2021. Integration till andra fordonstyper skulle sedan kunna följa.
- Vårt samarbete med Ballard utgör ett avgörande steg för att ersätta dieseldrivna järnvägsfordon med utsläppsfria fordon. Målet är att skapa hållbar och klimatvänlig rörlighet på lång sikt, sade Sabrina Soussan, VD för Siemens Mobility Division den 26 februari.
Utvecklingsfinansieringen har tilldelats som en del av Tysklands nationella vätgas- och bränslecellsteknologiska innovationsprogram samordnat av nationella vägteknik-organisationen NOW GmbH.
- Vi ser en snabb ökning av efterfrågan på CO2-fri bränslecellsteknik", säger Randy MacEwen, VD och koncernchef för Ballard Power Systems.
Enligt MacEven gäller det alla sektorer av passagerar- och godstransporter, oavsett om det gäller tåg, spårvagnar, bussar eller lastbilar.
Källa: Railway Gazette