En av talarna på Panndagarna 2023 är Johan Magnusson från konsultföretaget Kalvö Consulting, som utifrån sitt perspektiv kommer att diskutera batterilager och deras många möjliga nyttor i samband med elektrifieringen av samhället. Bland annat poängterar han att batterier kan göra mer nytta om de placeras på rätt ställe i energisystemet.
AV ALARIK HAGLUND
Johan Magnusson har lång erfarenhet inom energibranschen. Efter att ha spenderat 15 år på Tekniska verken i Linköping har han främst jobbat som konsult och han driver sedan 2016 konsultföretaget Kalvö Consulting.
- Jag har bland annat jobbat med driftsättning av anläggningar, som pannor, turbiner och rökgasreningsanläggningar, främst inom energibranschen, men även inom pappers- och massaindustrin. Det har lett till att jag suttit på diverse olika tillfälliga chefspositioner. Jag har varit allt från projektledare till driftchef, produktionschef och ångmästare, som det så vackert heter inom pappersindustrin, berättar Johan Magnusson.
Sedan ett par år tillbaka talar han om att han jobbat som strategisk utvecklingsledare och projektledare på Skövde Energi inom ett nybildat affärsområde som heter energitjänster, där man arbetar med nya affärsmodeller i energibranschen.
- Det handlar i första hand om batterilager och mitt huvuduppdrag har varit att titta på hur de kan få in batterier i sin affärsmodell, förklarar Johan Magnusson.
Dubbel nytta
I sitt arbete poängterar Johan Magnusson att han inte fokuserat på batteriteknik utan på hur batterier kan tillämpas och var i energisystemet de gör mest nytta, både för elnätet och ur ett ekonomiskt perspektiv.
- Det jag kommit fram till är att batterier i de flesta fall gör mest nytta om de befinner sig så långt ut i elnätet som möjligt, ute hos kunderna, säger Johan Magnusson.
Om kunden själv äger batteriet påpekar han att de så klart också får den största delen av intäkterna för batteriet. Han lyfter bland annat fram bilhandlare som ett tydligt exempel.
- Normalt sett säljer de bilar, men plötsligt får de besked på att de ska ha fordonsladdare med stor effekt. De har då i stort sett aldrig nätanslutningar som klarar av det. Med hjälp av ett batterilager kan de ofta möjliggöra laddning med sin befintliga anslutning mot elnätet. Samtidigt får de också in intäkter för batterilagret på stödtjänstmarknaden. De har alltså dubbel nytta av batterilagret, förklarar Johan Magnusson.
Han tillägger också att det är jättebra för elnätet, eftersom det betyder att nätet inte behöver byggas ut för att möjliggöra bilhandlarnas fordonsladdning.
- Det sparar resurser och möjliggör andra etableringar på elnätet, kommenterar Johan Magnusson.
Stor samhällsnytta
Även om han inte kan räkna ut vad det exakta ekonomiska värdet blir för elnätet och för samhället i stort tror Johan Magnusson att samhällsnyttan med batterilager är mycket större än man tänker sig och han skulle önska att någon kunde sätta ett pengabelopp på värdet.
- Jag upplever att den här diskussionen är för liten. Man tittar mycket på att det är en bra affär att sätta ut batterier på elnätet som jobbar med att sälja stödtjänster till Svenska kraftnät. Det är klart att det gör nytta för nätet i stort, men om man gör samma sak längre ut i nätet, hos en kund, så ger det ytterligare samhällsnytta, säger Johan Magnusson, och understryker att man på så vis både avlastar elnätet och får livskraftiga företag, som får en inkomstkälla till.
En anledning till att den här typen av batterilager inte fått så mycket uppmärksamhet tror han är att det är mer komplicerat för energibolagen att placera batterilager ute hos en kund, vilket gör att många idag väljer att inte göra det. Han anser emellertid att energibolagen får tillräckligt bra betalt för att de ska kunna ta sig an den uppgiften.
Virtuellt kraftverk
Johan Magnusson menar också att alla kraftvärmeverk bör ha ett batterilager som matchar deras elproduktion.
- Dels är det en jättebra affär, men eftersom de redan är elproducenter är det också bra om de kan göra den produktionen bättre för elnätet, säger Johan Magnusson och tillägger att de ofta har utrymme och möjlighet att installera batterilager på ett förhållandevis enkelt sätt.
Han nämner dessutom att han idag jobbar mycket med Varberg Energi för att få in batteriresurserna i samma nätverk som andra typer av resurser, som vindkraft, solenergi, fordonsladdning och industrier, och knyta ihop dem digitalt.
- Man kan kalla det för ett virtuellt kraftverk, som på digital väg kopplar de här resurserna med och emot varandra på olika sätt. I framtiden tror vi att man kommer att kunna göra bilaterala affärer mellan olika delar av elnätet genom att köpa och sälja resurser via en digital plattform. Det innebär till exempel att ett batteri hos en bilhandlare i Alingsås kan sälja effekt till mig som har ett företag i Mariestad, förklarar Johan Magnusson.
Han påpekar att de i Varberg redan knutit ihop fyra olika typer av resurser, i form av vindkraftverk, solpaneler, batterilagring och villor.