Mercedes vidtar åtgärder för att rädda sina svårsålda elbilar

Mercedes-Benz EQS får ett nytt "ansikte". Foto: Wikipedoa Common Lic. Kredit: Alexander Migl

Mercedes försöker öka försäljningen av modeller som den elektriska limousinen EQS genom att införa nytt kylardesign, ökad räckvidd och bekvämare säten. Men åtgärderna kan ha begränsad effekt.

Mercedes-Benz EQS får ett nytt "ansikte". Mercedes-Benz Mercedes-VD:n Ola Källenius förklarade i början av mars, när Tysklands förbundskansler Olaf Scholz besökte Dax-företaget i Sindelfingen, att Mercedes elbilar nästan vinner varje jämförelse i facktidningar.

Ledande

- Tro mig, vi är i framkant. Vi behöver inte heller gömma oss för kineserna här, betonade Källenius i samtalet. När det gäller prestanda, förbrukning, räckvidd eller faktisk laddhastighet är man antingen ledande eller en del av den globala eliten.

Det finns dock ett stort problem: De goda resultaten leder inte till kraftigt ökade försäljningar. Bara förra året sålde Mercedes minst 170 000 färre helt elektriska nya bilar än planerat. Och under första kvartalet 2024 minskade leveranserna av elbilar till och med med nio procent.

"Vi är ganska förvirrade", medger en ledare på Mercedes. Med en teknisk och optisk uppdatering av sina fyra toppmodeller med eldrift baserade på "Electric Vehicle Architecture" (EVA 2) försöker Stuttgart nu rädda vad som räddas kan.

Källa: Handelsblatt