Tyska köpare undviker elbilar: Bilhandeln förutspår prisdumping i Europa

Många tyska kunder är tveksamma till elbilens framtid och osäkerheten ökar när politiska röster allt oftare kräver att avskaffa förbudet mot förbränningsmotorer från 2035.Foto: Creative Commons Lic/pixabay, Kredit: GoranH

I Tyskland minskar försäljningen av elbilar kraftigt, vilket kan bli ett problem för tillverkarna som måste uppfylla EU:s koldioxidkrav. Elbilar exporteras därför även till länder som Norge och Sverige, där elbilar är mer populära.

Försäljningen av elbilar i Tyskland har minskat med 16,4 procent under första halvåret 2024 jämfört med föregående år, med totalt 184 125 sålda fordon, enligt Kraftfahrt-Bundesamt. Även i juli var försäljningen svag, där nyregistreringar av elbilar minskade med 36,8 procent till 30 762 fordon jämfört med föregående år.

Marknaden har förlorat sin dynamik

Constantin Gall från konsultföretaget EY kommenterade elbilsförsäljningen och sa att marknaden har "förlorat all dynamik". Förutom att den statliga subventionen för elbilsköp löpte ut förra året, nämnde Gall de höga priserna, det "mycket begränsade utbudet av prisvärda små elbilar" och prisfallet på begagnade elbilar som viktiga skäl till skepsisen mot elbilar.

Förväntade prisstrider på elbilar

Med det låga köparintresset för elbilar förutspår Thomas Peckruhn, vice ordförande i Zentralverbands Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (ZDK), prisstrider under nästa år. För att öka försäljningen kommer vi att se "prisstrider som aldrig förr", säger Peckruhn i en intervju med Auto Union Mobility. Tillverkarna vill undvika böter för höga koldioxidutsläpp, och Skoda behöver till exempel dubbla sin försäljning av elbilar för att uppfylla EU:s krav.

Skepsis mot begagnade elbilar

En annan anledning till att elbilar inte får fart i Tyskland är köparnas skepsis mot begagnade elbilar. Enligt DAT-rapporten 2024 uppger endast nio procent av nybilsköparna och 13 procent av begagnatköparna att de skulle överväga en begagnad elbil. De flesta skulle antingen bara köpa en elbil som ny eller inte alls.

Problem med leasingåtergångar

Detta sätter bilhandlarna i knipa, eftersom fler statligt subventionerade fordon kommer tillbaka till dem. De flesta elbilar leasas snarare än säljs, och den statliga miljöpremien har ofta registrerats som en leasingförmån samtidigt som ett högt restvärde antagits, vilket lett till låga leasingavgifter. Det förväntade restvärdet kan dock inte uppnås på grund av den svaga begagnatmarknaden.

En undersökning av tidskriften Kfz-Betrieb och Vogel Research visar att mer än hälften av handlarna anser att begagnade elbilar är "nästan osäljbara". Endast ettåriga elbilar efterfrågas. Enligt Peckruhn exporteras därför begagnade elbilar även till utlandet, till exempel till Norge och Sverige, där elbilar är mer populära.

Elbilarnas popularitet i Norden

I Norden, särskilt i Norge och Sverige, har elbilar blivit alltmer populära. Generösa statliga subventioner, skatteincitament och ett växande nätverk av laddstationer har bidragit till denna ökning. Norge leder vägen med en hög andel elbilar i nybilsförsäljningen, medan Sverige snabbt följer efter med ett stadigt växande antal elbilar på vägarna.

Slutsats

Med minskande försäljning av elbilar i Tyskland och ökad export till Norden står bilhandeln inför stora utmaningar. För att uppfylla EU

koldioxidkrav och undvika böter måste tillverkarna hitta sätt att öka försäljningen, vilket sannolikt kommer att leda till intensiva prisstrider på marknaden. Samtidigt visar den nordiska marknaden hur framgångsrika elbilar kan vara med rätt stöd och infrastruktur.

Källa: Tidningen Merkur

 

 

 

4o