Första järnvägstransporten på ryska på stillahavsbanan

Rysslands regering vill öka produktionen av kol med upp till 50 procent till 2035. Arkivbild

Fraktar kol från från Elgagruvan till Kap Manorsky vid Ochotska havet

Ett första tågset har färdats den 531 kilometer långa sträckan på den nybyggda Pacific Railway som förbinder Elga, en gruva som innehåller 2,3 miljoner kubikmeter kol, med en hamn som håller på att byggas vid Kap Manorsky vid Ochotska havet. Premiärturen ägde rum i slutet av oktober och bestod av 20 vagnar lastade med kol och två eskortvagnar dragna av ett diesellok av modellen TEM14. Tidigare har den ryska regeringen godkänt en energistrategi som kan öka produktionen av kol med upp till 50 procent till 2035.

Den enkelspåriga järnvägen ägs av det privata företaget ELSI Group, som i sin tur ägs av det ryska investeringskonglomeratet A-Property, ELSI bygger nu Rysslands första privata järnvägslinje och planerar att inleda reguljär godstrafik under första halvåret 2025.

Planen är att köra 18 koltåg i vardera riktningen per dag, vilket skulle ge en total kapacitet på 50 miljoner ton årligen. Investmentföretaget Sinara Group finansierar ett TEM14-växellok och tre TE28-huvudlinjelok till projektet. Totalt har 15 lok och 1 200 godsvagnar beställts för den nya järnvägen.