Nederländerna står inför en enorm utmaning att möta efterfrågan på grön vätgas. Import genom Amsterdams hamn lyfts fram som en avgörande lösning för att avkarbonisera svårelektrifierade sektorer som tung industri, transport och flyg. Enligt en rapport från den statliga investeringsfonden Invest-NL är import av grön vätgas en nödvändighet för Nederländerna.
Landet förbrukar idag cirka 1,5 miljoner ton grå vätgas per år, huvudsakligen inom raffinering och kemikalieproduktion som ammoniak och metanol. Inhemsk produktion av grön vätgas bedöms inte kunna möta framtida behov på grund av höga produktionskostnader och begränsad tillgång till förnybar energi.
Vätgasimport som komplement till inhemsk produktion
– Import av grön vätgas från länder med riklig och billig förnybar energi, såsom Oman, Spanien och Brasilien, är ett kostnadseffektivt och skalbart komplement till lokal produktion, konstaterar rapporten.
Ekonomiska utmaningar och finansieringsgap
Trots de långsiktiga möjligheterna står projektet inför ett finansieringsgap på cirka 2,4 miljarder euro under de första elva åren. Detta gap kan dock överbryggas med riktade statliga insatser, enligt Invest-NL. Förslag på åtgärder inkluderar:
- Contracts-for-Difference (CfD) för att garantera prisstabilitet.
- Efterställda lån för att minska investeringsrisker.
- Regulatoriska anpassningar för att underlätta marknadens utveckling.
Dessa åtgärder bedöms vara avgörande för att locka privata investeringar och skapa en stabil marknad för grön vätgas.
Samarbete mellan offentliga och privata aktörer
För att realisera en fungerande import av grön vätgas krävs ett nära samarbete mellan offentliga och privata aktörer. En nyckelroll tillskrivs en så kallad aggregator, som kan sammanföra utbud och efterfrågan genom långsiktiga avtal med producenter och konsumenter.
– Import av grön vätgas är avgörande för att uppnå klimatmålen och stärka Nederländernas roll som energihubb. För att minska riskerna för privata investerare krävs samarbete och riktade finansieringsinsatser, säger Dolores de Rooij, senior affärsutvecklingschef vid Invest-NL.
Strategiskt läge för europeiska ambitioner
Amsterdams hamn pekas ut som en strategisk knutpunkt för vätgasimport till Nordvästeuropa. Rapporten betonar att erfarenheterna från detta projekt kan fungera som en modell för andra europeiska initiativ. Analysen inkluderar tillämpningsområden för grön vätgas och visar hur riktade insatser kan göra importen möjlig i hela Europa.
Mål och förväntad användning i Nederländerna
För att uppnå EU:s uppdaterade mål i det förnybara energidirektivet till 2030 förväntas Nederländernas industri och transportsektor använda 320 000 ton grön vätgas per år. Denna efterfrågan skulle kunna mötas av den redan planerade elektrolyskapaciteten på 4 gigawatt som den nederländska regeringen har satt som mål.
Konsortiet bakom rapporten
Rapporten, som är ett samarbete mellan Rebel Group och Invest-NL, har tagits fram på uppdrag av ett konsortium bestående av Amsterdams hamn, Ecolog och Tata Steel. Den lyfter fram vikten av att kombinera inhemsk produktion med import för att skapa en robust och hållbar energimarknad.
Källa: Hydrogen Insight