Barcelona testar nytt system – tunnelbanetåg ger ström till stadens elbilar

Tåg av serie 8000 från FMB vid stationen Mercat Nou. 2021 lanserade Spaniens regering en ambitiös plan för elbilar med finansiering från EU:s fonder för återhämtning efter pandemin. Planen har stimulerat privata investeringar, exempelvis det kinesiska batteriföretaget CATL och biltillverkaren Stellantis satsning på en litiumbatterifabrik i Zaragoza. Foto: Wikipedia Common, kredit: Agm

Barcelona har tagit ett steg mot en renare kollektivtrafik genom att använda energin från tunnelbanetågens bromsar för att ladda elbilar på gatunivå.

Tunnelbanan bromsar in, dörrarna öppnas och resenärerna kliver av. Samtidigt skickas energi från bromsningen upp till laddstationer för elbilar. Det är en del av Barcelonas satsning på hållbara energilösningar för att minska klimatavtrycket och underlätta övergången till eldrivna fordon.

MetroCharge utnyttjar bromsenergi

Projektet MetroCharge omfattar sexton tunnelbanestationer i Barcelona. Energin som genereras av tågens bromsar används för att driva tunnelbanan och dess stationer. Den överskottsenergi som blir kvar leds vidare till laddstationer för privatägda elbilar.

Bernardo Espinoza, 49 år, pendlar dagligen med tunnelbanan och äger en hybridbil. Han var positivt överraskad när han upptäckte det nya laddningsalternativet.

– Jag är glatt överraskad eftersom jag har en elbil och alltid letar efter laddningsmöjligheter. Att det dessutom handlar om energi från tunnelbanans bromsar gör det ännu bättre, säger han.

Regenerativa bromsar och återvinning av energi

Regenerativa bromsar har funnits i tåg i flera decennier och används numera även i vissa bilar. De fungerar genom att en elektrisk motor fångar upp den energi som annars skulle gå förlorad som värme vid inbromsning.

Denna energi kan direkt återanvändas för att accelerera fordonet eller, som i Barcelonas fall, föras genom kablar för att driva stationens elbehov eller elbilsladdare.

– Eftersom laddstationerna installeras i närheten går energin direkt till laddningen i stället för att skickas ut i det allmänna elnätet. Det gör att leverantören potentiellt kan erbjuda lägre priser, säger Álvaro Luna, professor i elektroteknik vid Kataloniens tekniska universitet.

Energieffektivisering en viktig klimatåtgärd

Att utnyttja energi mer effektivt är avgörande för att minska den globala uppvärmningen. Vid klimatmötet COP 28 enades FN:s medlemsländer om att fördubbla energieffektiviteten till år 2030.

Jordi Picas, systemansvarig vid Barcelonas tunnelbana, säger att kollektivtrafikbolaget TMB räknar med att kunna tjäna in de 7,3 miljoner euro som MetroCharge kostat inom fyra år tack vare lägre energikostnader.

Systemet, som även omfattar solpaneler, försörjer 28 av tunnelbanans 163 stationer med el för belysning, hissar och ventilation. Enligt Picas sparar projektet 6 procent av tunnelbanans totala energiförbrukning.

Varje vardag reser i genomsnitt 2,3 miljoner personer med Barcelonas tunnelbana.

Spanien och den gröna omställningen

Projektet genomförs samtidigt som det råder osäkerhet kring takten och kostnaden för EU:s gröna omställning. Unionen strävar efter att fasa ut förbränningsmotorer och sätta höga miljöstandarder.

Spanien påverkas i hög grad av klimatförändringar, med återkommande långvariga torkor och extrema väderhändelser, som de nyliga översvämningarna i Valencia.

2021 lanserade Spaniens regering en ambitiös plan för elbilar med finansiering från EU:s fonder för återhämtning efter pandemin. Planen har stimulerat privata investeringar, exempelvis det kinesiska batteriföretaget CATL och biltillverkaren Stellantis satsning på en litiumbatterifabrik i Zaragoza.

Trots detta har Spanien, precis som resten av Europa, mött utmaningar i omställningen. EU planerar tullar på kinesiska elbilar för att skydda inhemska biltillverkare, och Spanien står inför en särskild utmaning med sin stora yta och behovet av fler laddstationer.

Landet har i dag 37 000 laddpunkter, vilket är långt under målet på 100 000 som regeringen sätte för 2021, enligt den spanska bilindustriföreningen ANFAC.

Mycket arbete kvarstår

Initiativet i Barcelona kan tjäna som inspiration för andra städer, men det finns fortfarande mycket att göra för att underlätta övergången till eldrivna fordon.

Taxichauffören Ángel García, som laddade sin hybridtaxi vid en av tunnelbanans laddstationer, var positiv till projektet men efterlyste fler åtgärder.

– Det är en bra idé, men regeringen borde göra mer för att hjälpa folk att köpa elbilar. Just nu är det inte så många som väljer eldrivet, säger han.

Källa: Euronews