Göta Energi, som sedan 2017 ingår i Fortumkoncernen, kommer under december att integreras med Fortums elhandel under ett varumärke, Fortum. Ambitionen är att samla det bästa från båda företagen för att fortsätta att utveckla erbjudandet och möta kunderna på en energimarknad som de senaste åren kommit att allt mer präglas av stora elprissvängningar och minskad förutsägbarhet.
-Genom att integrera våra verksamheter och samlas under ett varumärke skapar vi synergier som inte bara ger oss möjlighet att upprätthålla dagens servicenivå och erbjudanden, utan även skapar möjlighet att investera ytterligare i digitala verktyg och tjänster som hjälper våra kunder att effektivisera sin elanvändning och hantera den ökade prisvolatiliteten, säger Karin Hallberg, chef för Fortums elhandel i Sverige.
Såväl energisystemet som elmarknaden är under förändring och står inför stora utmaningar kopplade till ökad volatilitet både när det gäller produktion och priser samt minskad förutsägbarhet. Samgåendet är i linje med Fortums nya strategi och gör oss bättre rustade att hjälpa våra kunder på den volatila elmarknad som växt fram under senare år.
De två företagens kunder kommer att behålla sina avtal med samma villkor som tidigare.
– Att säkerställa att Göta Energis kunder tas om hand på ett ordnat och säkert sätt under omställningen är viktigt för både Fortum och Göta Energi. Kunderna behåller sina elavtal de har idag och de kommer även att kunna följa och minska sin elanvändning med appen Mitt Fortum. Överföringen sker dessutom helt automatiskt, utan att Göta energis kunder behöver göra något, säger Fredrik Landahl, chef för Göta Energi.