Europarådet stöder en uppdatering och förstärkning av CO2-utsläppsnormerna för tunga fordon. Enligt förordningen ska endast stadsbussar med nollutsläpp få säljas inom EU/EES senast från och med 2035.
Samtidigt finns det ett delmål att ha 85 procent utsläppsfria stadsbussar senast 2030, med undantag för intercitybussar. Förslaget har redan granskats av EU-kommissionen och kommer senare att behandlas i EU-parlamentet. Det finns fortfarande möjligheter att justera dessa mål och bestämmelser.
Målet för 2030 har höjts till 45 procent från de ursprungliga 30 procenten. För 2035 talar man om en minskning med 65 procent och för 2040 en minskning på 90 procent. Senast 2050 bör klimatneutralitet ha uppnåtts.
Skall utvärderas innan införandet
Effekterna av de föreslagna utsläppsminskningarna ska utvärderas av EU-kommissionen år 2027, ett år tidigare än ursprungligen föreslagits.
Men det finns fortfarande klyftor att överbrygga, särskilt när EU-parlamentet ska hantera förslagen. Skillnader i elektrifieringsgraden mellan olika länder är påtagliga. Länder som Norge, övriga Norden och Nederländerna ligger i framkant, medan många andra länder ligger efter. Fordonstillverkarna verkar vara på rätt väg enligt förslagen, men den stora utmaningen i vissa länder är om de kan följa med när det gäller miljövänlig elproduktion och infrastruktur.
Källa: Europarådet