EU:s medlemsländer godkände vid miljörådets sammanträde nyligen en allmän riktlinje angående gränsvärden för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon.
Europeiska kommissionen hade tidigare i år föreslagit en skärpning av gränsvärdena för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon som släpps ut på marknaden. Kommissionens förslag innebär att förordningen om koldioxidgränsvärden ändras. Målet med förordningen är att fordonstillverkarna ska förbättra fordonens energieffektivitet och att det på marknaden ska komma ut allt fler utsläppsfria fordon och fordon med låga utsläpp.
Ger utrymme
Enligt den allmänna riktlinjen ska nya tunga fordon som registreras första gången i EU ha i genomsnitt 45 procent lägre utsläpp år 2030. Det nuvarande målet är att minska utsläppen med 30 procent. Därtill ska utsläppen enligt förslaget minskas med 65 procent fram till 2035 och med 90 procent fram till 2040. Det var det viktigt att målet för 2040 inte skärps, så att förordningen även på lång sikt ger utrymme för flera olika drivmedel utöver el och vätgas.
Enligt den allmänna riktlinjen bör utsläppen från nya bussar i stadstrafik minska med 85 procent senast 2030 och utsläppen bör ha sjunkit till noll från 2035 och framåt.
Närmare bestämmelser
En viktig fråga vid förhandlingarna var även tryggandet av tillgången på fordon som används i fordonskombinationer som är större till sin volym och massa. Fordon som används i mycket tunga fordonskombinationer har beaktats som en egen helhet i den allmänna riktlinjen. Europeiska kommissionen har behörighet att utfärda närmare bestämmelser om fordon som används i mycket tunga fordonskombinationer, så att fordonens energieffektivitet ska beaktas bättre vid utsläppsräkningen.
Källa: EU-kommissionen