I Schleswig-Holstein går världens första batterielektriska tågflotta nu i regelbunden linjetrafik. Detta gör att delstaten har den näst högsta elektrifieringsgraden bland de tyska förbundsstaterna: 68 procent av alla sträckor trafikeras nu med elektricitet. De batterielektriska tågen ersätter de tidigare vanliga dieseltågen på sträckorna mellan Kiel - Lübeck och Lüneburg.
Den ekologiska fördelen: Cirka 10,4 miljoner tågkilometer "avdieselfieras". Årligen sparar detta 10 miljoner liter diesel och ungefär 26 000 ton koldioxid. Schleswig-Holsteins transportminister Claus Ruhe Madsen säger:
- Vi tar ett enormt steg mot utsläppsfri kollektivtrafik med de 55 batteritågen som kommer att vara i drift på elva järnvägslinjer i landet fram till mitten av nästa år. Vi kan verkligen vara stolta över vår pionjärroll.
Nytt kapitel
erixx Holstein driver de batterielektriska tågen av typen FLIRT Akku från tillverkaren Stadler nu också på sträckan Kiel - Lübeck - Lüneburg samt mellan Kiel och Kiel-Oppendorf och inleder därmed ett nytt kapitel inom kollektivtrafiken i norra Tyskland.
Glädjen över tågens start i linjetrafik delades av transportminister Claus Ruhe Madsen med många gäster från politiken, förvaltningen och näringslivet, som idag följde med ministern på en tågresa mot Lübeck för att se de nya fordonen.
Batteritåg redan 2017
Jure Mikolčić, VD för Stadler Deutschland, säger:
- Hos oss på Stadler byggde vi redan 2017 världens första batterielektriska tåg som var godkända för passagerartrafik. Som teknikledare är vi därför särskilt stolta över att den första flottan av vår FLIRT Akku nu går i reguljär drift i Schleswig-Holstein och kommer att bidra till att minska koldioxidutsläppen. Bakom denna fantastiska produkt finns ett fantastiskt team, och jag vill därför framför allt tacka våra medarbetare som har utvecklat och byggt de nya tågen. Självklart vill jag också tacka Schleswig-Holstein för att de ger oss möjlighet att sätta tågen i serieproduktion här för första gången.
De nya batterifordonen har batterier monterade på taket och under tåget. Det gör att de kan köra minst 80 kilometer i passagerartrafik utan att laddas om. Batterierna laddas sedan vid kontaktledningarna på stationer eller vid befintliga kontaktledningar på vissa sträckor. Störningar eller driftproblem, som längre oplanerade ståtider, kan kompenseras med en batteribuffert. På vissa platser har nya kontaktledningsavsnitt byggts: totalt elva kilometer.
Källa: Stadler