Franska kommunen Clermont Auvergne Métropole och Clermont City Public Transport Service (SMTC-AC) har tecknat ett avtal med Keolis för att testa en vätgasdriven busstjänst på en viktig T2C-linje för kollektivtrafik.
Från och med september 2024 och under de kommande tio åren kommer Keolis att vara ansvarig för drift och underhåll av 14 nya vätgasdrivna fordon, varav 10 kommer att tillhandahållas av Safra och tillhör HYCITY-serien, som nyligen presenterades på mässan Busworld. Gruppen säger också att de kommer att ta rollen som projektledare för detta experiment.
Slutade köpa dieselbussar
Projektpartnerna presenterade detta pilotprojekt den 18 oktober vid National Transport Congress (RNTP), med närvaro av Marie-Ange Debon, Keolis ordförande och koncernchef, Olivier Bianchi, borgmästare i Clermont-Ferrand och president för Clermont Auvergne Métropole, samt François Rage, ordförande för SMTC-AC.
Sedan 2020 har den offentlig-privata enheten upphört med att köpa dieselbussar och kommer att lansera 40 nya batterielektriska BRT-bussar i slutet av 2025. Målet är att ha en "lågutsläppsfordon" flotta till 2035. Detta nya vätebaserade experiment är i linje med den energi- och miljöstrategi som fastställts av Clermont-Ferrands storstadsområde.
Projektet innebär utvecklingen av ett lokalt väteekosystem, från produktion av 100 procent koldioxidfri energi (Gravanches station) till bränsleförsörjning av fordonsparken (komprimerings- och tankstation i Cournon-d'Auvergne) och driftsättning av tio nya bussar och fyra ombyggda turistbussar.
Alternativ till privatbilen
Olivier Bianchi, borgmästare i Clermont-Ferrand och president för Clermont Auvergne Métropole, säger:
-Frågan om mobilitet och alternativ till privatbilen är en stor utmaning i kampen mot klimatförändringar och för att göra vardagen lättare för människorna som bor i vår region. Vi hoppas kunna ta oss an innovationsutmaningen genom att testa en flotta av vätgasdrivna fordon och skapa framtida mobilitetslösningar.
- Som en mobilitetsorganiserande myndighet måste SMTC-AC tänka långsiktigt genom att förbereda sig för framtiden för kollektivtrafiken på vårt nätverk. Även om framtida BRT-linjer kommer att vara elektriska – en beprövad teknik – tänker vi redan framåt genom att experimentera med vätgasdrivna bussar. Målet är dubbelt: att investera i en bransch med hög potential och att skaffa den expertis som krävs för att implementera den här tekniken när den når mognad, konstaterade François Rage, förste vice ordförande för Clermont Métropole med ansvar för hållbar mobilitet och ordförande för SMTC-AC.
Källa: Sustainable Bus