Underhålls- och reparationstjänsteleverantören EUCO Rail har påbörjat utbildning och fortbildning för de första servicemedarbetarna att arbeta på batteritåg. Intensiva projektsamarbeten med tillverkare av batteriteknik för optimal utbildning av företagets egna specialister har redan pågått i flera veckor.
EUCO Rail kommer då att tillhandahålla utbildning inom området bränslecellsteknik vid behov.
Specifika utmaningar
Dialogen med tillverkarna visar på nödvändigheten av dessa åtgärder: På grund av de specifika tekniska utmaningarna med att underhålla vätgas- och batteritåg finns det stor efterfrågan på marknaden på grund av de många nystartade flottorna.
Behov av information
EUCO Rail ser fortfarande ett behov av information från operatörer och OEM:er
- De nya fordonen med ovannämnda teknologier behöver inte bara nya tillvägagångssätt vid användning, utan framför allt i säkert underhåll, förklarar Jörg Ernst, VD för EUCO Rail AG.
- Många operatörer vet ännu inte exakt hur de ska hantera de nya teknologierna optimalt under driftperioden för att bibehålla tillförlitlighet och prestanda. Vissa tillverkare vill bara introducera ny teknik när det finns en pålitlig livscykelmodell för tågen, inklusive underhåll, tillägger Jörg Ernst. Övervakning av batteristatus, batterihanteringssystem, kylning och ventilation är inte heller någon självklar framgång på grund av de stora skillnaderna mellan vanliga underhållsrutiner och de känsliga komponenterna. Det är därför viktigt att underhålla sådana tåg och lok med utbildad och kompetent personal och att harmonisera dessa åtgärder med underhållscyklerna för konventionella system för maximal tillgänglighet och flottans effektivitet.
Med mobila team för optimal tillgänglighet
De mobila teamen från EUCO Rail, som redan har en räckvidd på mer än 200 kilometer (upp till gränsregionerna i Schweiz och Österrike, men även så långt som till Centraltyskland), kommer att spela en central roll i detta sammanhang depåer i Langweid am Lech och Essingen är i bruk.
Med sina specialutbildade medarbetare kommer teamen i framtiden att ge riktat stöd med att kontrollera vätgas- och batteritåg över natten borta från sina depåer och åtgärda eventuella defekter på en decentraliserad basis. Med detta vill EUCO Rail avsevärt öka flottans tillförlitlighet för dessa nya tåg- och loktyper.
- Du skulle göra miljön en otjänst om till exempel ett batteritåg måste bogseras bort av ett diesellokomotiv på grund av minimal skada för att reparera defekten i depån. Vi vill utesluta denna potentiella skada på bilden av hållbar drivteknik redan från början genom att erbjuda våra mobila team, förklarar Jörg Ernst.
EUCO Rail, en underhållspartner för OEM och operatörer
Med sitt engagemang i den nya marknadsmiljön vill EUCO Rail inte bara generera ytterligare underhållsorder. Det tillverkare- och operatörsoberoende företaget planerar att använda den expertis man skaffat sig för att etablera sig som lösningsleverantör och konsult för alla frågor som rör rent batterielektriska rälsfordon.
Hjälp vid typiska fel
- Förebyggande och strategier för att undvika fel, inklusive all slags utbildning, kommer att erbjudas av företaget i framtiden. Vi vill visa vilka typiska fel som behöver undvikas vid driftunderhåll. Det återstår fortfarande mycket att ta igen, särskilt när det gäller arbetsprocesser, säkerhetskoncept, logistik, reparationsanalys och verktygsval. Här vill vi ge riktat stöd till OEM och operatörer med vårt kunnande och ibland tillsammans med komponenttillverkarna. Genom att etablera smidiga underhållsprocedurer och -processer främjar vi i slutändan även denna pålitliga och miljövänliga teknik, förklarar Jörg Ernst.
Pressmeddelande EUCO Rail