Elbilars batterier kan bli en viktig resurs i det lokala elnätet för att kunna ta emot varierande kraft från vind och sol, och hushålla bättre med effekt. Göteborg Energi driver därför flera olika projekt kring fordon-till-nät (V2G) tillsammans med bland annat Volvo Cars och Polestar.
Elektrifieringen av samhället pågår för fullt. Fram till 2035 väntas elbehovet i Göteborg växa med 600 MW, vilket motsvarar ett helt Malmö. Mycket av det ökade behovet kan, och måste, lösas med mer flexibel last och balansering. Som tur är har Göteborg ett fantastiskt starkt kompetenskluster inom energiomställningen, och en progressiv fordonsindustri.
– Därför känns det både naturligt och inspirerande att samarbeta med ledande elbilstillverkare och andra aktörer kring framtidens flexibilitetslösningar, säger Lars Edström, vd för Göteborg Energi Elnät.
Antalet laddbara fordon i Sverige nu har passerat en halv miljon, med en samlad batterikapacitet på över 11 000 MWh. Eftersom den genomsnittliga bilen oftast står parkerad har elbilsägare stora möjligheter att bidra och stödja energiomställningen när man inte kör.
– Uppskattningsvis kan i framtiden upp till 20 procent av behovet av flexibilitet täckas av fordon-till-nät, så potentialen är väldigt stor, säger Lars Edström.
V2G-tekniken har blivit högaktuell, men flera frågor kring samverkan mellan fordon och elnät behöver utredas och fördjupas. I Göteborg är därför tre projekt i gång just nu.
I de olika projekten undersöks bland annat hur den dubbelriktade laddningstekniken kan användas, hur anslutningen till elnätet ska gå till och hur potentiella affärsmodeller kan se ut, som gynnar både elnätsägare och elbilsägare.
– Som lokal elnätsägare ser vi en allt större efterfrågan på flexibilitet. Det är bland annat därför vi sedan några år driver Effekthandel Väst, som är just en lokal handelsplats för eleffekt. Batterier från elektriska fordon har stor potential att öka kapaciteten i elnätet och göra att vi kan ansluta fler kunder snabbare. Men V2G-tekniken kan också ge elbilsägarna en bättre bilekonomi, säger Lars Edström.
– Jag är glad att vi tillsammans i Göteborg kan testa alla de olika pusselbitar som krävs i omställningen till ett mer hållbart energi- och transportsystem. Här kan vi peka på Gothenburg som en intressant plats för innovatörer från hela världen, och inspiratör och möjliggörare även för andra städer, säger Jonas Eriksson, verksamhetsledare för Göteborg Green City Zone.