Uniper startar pilotprojekt för vätgaslagring — planerar kommersiell expansion till 2029

Lagringsplatsen ligger nära en av de pipeline-rutter som föreslagits som en del av Tysklands kärnnätverk för vätgas, vilket planeras vara klart till 2032. Platsen ligger även nära Unipers planerade ammoniakimportterminal och nav för grön vätgasproduktion i Wilhelmshaven. Foto: Mercuria

Det tyska energibolaget Uniper har påbörjat ett tvåårigt pilotprojekt för vätgaslagring vid sin saltgrottsanläggning i Krummhörn, norra Tyskland. Den 3 000 kubikmeter stora anläggningen kommer att fyllas med vätgas från och med nästa månad.

Uniper har bekräftat för den tyska finansnyhetsbyrån dpa-AFX att bolaget, efter två år, planerar att investera mellan 350 och 500 miljoner euro för att expandera pilotanläggningen till en kommersiell vätgaslagringsanläggning med kapacitet att lagra motsvarande 250 gigawattimmar (GWh) vätgas, eller cirka 6 343 ton vid högre värmevärde.

Expansionen beroende av statligt stöd

Uniper antyder dock i ett bredare pressmeddelande att den framtida expansionen är beroende av statliga subventioner för vätgaslagring. Bolaget anger att den totala lagringskapaciteten för platsen är 500 000 normalkubikmeter, vilket tyder på att dessa vätgasvolymer kommer att lagras under mycket högt tryck, eftersom de annars skulle kräva mer än 70 miljoner kubikmeter utrymme vid normalt atmosfärstryck.

Uniper förväntar sig att expansionen kommer att ta mellan tre och fem år och har tidigare meddelat sin avsikt att ta den kommersiella lagringsanläggningen i drift under tredje kvartalet 2029.

Möjlig ytterligare expansion till 600GWh

Företaget äger också ytterligare tre grottor i saltformationen som för närvarande inte används, men som kan användas för vätgaslagring om det visar sig vara ekonomiskt genomförbart. Dessutom överväger Uniper att bygga ytterligare sex grottor på platsen för att nå en total lagringskapacitet på 600 GWh till år 2030.

Uniper, som sedan 2022 är i statlig ägo efter ett räddningspaket från regeringen, planerar även att köpa grön vätgas från flera tillverkare under pilotprojektets tvååriga demonstration. Denna vätgas kommer att levereras via lastbil till lagringsplatsen.

Närhet till framtida vätgasnätverk

Innan byggstarten uppskattade Uniper att pilotgrottan skulle kosta 10 miljoner euro, men nu anges kostnaden till ett "lågt tvåsiffrigt miljonbelopp" i ett pressmeddelande. Projektet får dock stöd av nästan 2,4 miljoner euro från delstatsregeringen i Niedersachsen.

Uniper har framhållit att expansionen av pilotanläggningen för vätgaslagring kommer att kräva både regleringsmässigt och finansiellt stöd från staten.

Behov av tydligt regelverk för investeringar

I samband med omvandlingen av ett befintligt gasledningsnät för att kunna transportera vätgas installerades en ny så kallad pig lock, vilket Ontras, ett företag som hanterar gasnätsoperatörer, beskriver som startpunkten för deras del av det centrala vätgasnätverket.

- Investeringar i utvecklingen av vätgaslagringssystem kräver en tydligt definierad regleringsram som uppmuntrar initiala investeringar, säger Holger Kreetz, operativ chef på Uniper, i ett pressmeddelande.

Han tillägger: - För att kostnadseffektivt och effektivt uppnå målen bör marknadsbaserade lagringsavgifter kopplas till en kostnadsreglerad utjämningsmekanism.

Han avslutar med: ”Att tillämpa principerna för skillnadskontrakt över en tillräckligt lång initialperiod, i analogi med utvecklingen av det centrala vätgasnätverket, verkar vara en rimlig väg att gå.” Här syftar han på den tyska regeringens beslut att täcka skillnaden mellan vad man tillåter att pipelineoperatörer tar ut av användarna och vad som skulle behövas för att återbetala byggkostnaderna på kort sikt.

Källa: Uniper